Opublikowane: 2023-06-30

Plądrofonia – koncepcja kolażu muzycznego

Marcin Barszcz
Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne
Dział: Glosa
https://doi.org/10.21697/ucs.2023.31.1.05

Abstrakt

Celem poniższego artykułu jest zaprezentowanie zapomnianego dziś zjawiska plądrofonii. Omawiane zagadnienie jest awangardowym podejściem do odbioru i wykorzystywania cudzych dzieł muzycznych w celu nadania im nowych znaczeń, poprzez stworzenie własnych wersji. Efekty plądrofonii można przyrównać do kolaży muzycznych. Autor zestawia tę koncepcję z samplingiem, który jest powszechnym działaniem na współczesnym rynku muzycznym. Przedstawiana jest postać Johna Oswalda, autora opisywanego pojęcia, jego filozofia i efekty działań. W tym kontekście wprowadzone zostaje pojęcie aktywnego słuchania. Autor omawia także postać Christiana Marclaya, który jako obiekt przetworzeń plądrofonicznych wybrał nośniki dźwięku – głównie płyty winylowe. W tekście znajduje się także opis narzędzi wykorzystywanych przez autorów dzieł plądrofonicznych. Poruszony zostaje aspekt konsekwencji prawnych działań Oswalda, z jednoczesnym wprowadzeniem pojęcia kultury remiksu, wymyślonym przez Lawrence’a Lessiga. Autor przywołuje też przykłady dzieł plądrofonicznych na współczesnym rynku muzycznym oraz duchowych spadkobierców plądrofonii, których możemy odnaleźć w przestrzeni kultury internetowej.

Słowa kluczowe:

plądrofonia, John Oswald, sampling, kultura remiksu, kultura internetowa

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Barszcz, M. (2023). Plądrofonia – koncepcja kolażu muzycznego. Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, 31(1), 35–41. https://doi.org/10.21697/ucs.2023.31.1.05

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.