Opublikowane: 2024-06-30

Edukacja domowa jako doświadczenie edukacyjnego uwolnienia i twórczego samostanowienia – możliwości wdrożeniowe dla edukacji systemowej

Marlena Kilian
Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21697/ucs.2024.33.1.05

Abstrakt

Edukacja domowa, będąca alternatywną formą kształcenia, zyskuje na popularności i uznaniu społecznym. Motywowana reaktywnie i proaktywnie, bodźcami odpychającymi i przyciągającymi, wyraża sprzeciw wobec edukacji głównego nurtu oraz pragnienie realizowania obowiązku szkolnego na własnych zasadach w warunkach rodzinnych. Niniejsze opracowanie koncentruje się na problemie edukacji domowej jako przestrzeni: 1) wolności, 2) emancypacji oraz 3) twórczego samostanowienia. Za cel przyjęto wskazanie na wolnościowe i emancypacyjne konotacje edukacji domowej oraz wdrożeniowy potencjał jej pedagogicznego dorobku wypracowanego w toku samodzielnych, twórczych i innowacyjnych rozwiązań, możliwych do wykorzystania w zakresie działań diagnostycznych i naprawczych w publicznym systemie szkolnictwa. Za podstawową metodę badawczą posłużyła analiza tematyczna literatury umożliwiająca nakreślenie kontekstów teoretycznych i praktycznych dla edukacji domowej w jej emancypacyjnym i wdrożeniowym wymiarze. Podjęte rozważania oparto również na doświadczeniach własnych autorki jako rodzica dzieci z doświadczeniem edukacji systemowej oraz edukacji domowej.

Słowa kluczowe:

edukacja domowa, emancypacja, wolność, autonomia, innowacja

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kilian, M. (2024). Edukacja domowa jako doświadczenie edukacyjnego uwolnienia i twórczego samostanowienia – możliwości wdrożeniowe dla edukacji systemowej. Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, 33(1), 43–53. https://doi.org/10.21697/ucs.2024.33.1.05

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.