Apel Komitetu Naukowego Koalicji Klimatycznej (2022). Dostępny na: https://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/11296-KN-apel-edu-klimatyczna.pdf (otwarty: 23.12.2022).
Google Scholar
Bar-On Y.M., Phillips R., Milo R. (2018). The biomass distribution on Earth. „Proceedings of the National Academy of Sciences”, 115 (25), s. 6506-6511. https://doi.org/10.1073/pnas.1711842115
DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.1711842115
Google Scholar
Basset Y., Lamarre G.P.A. (2019). Toward a world that values insects. „Science”, Vol. 364, Issue 6447, s. 1230-1231. DOI: 10.1126/science.aaw7071
DOI: https://doi.org/10.1126/science.aaw7071
Google Scholar
Budziszewska M., Kardaś A., Bohdanowicz Z. (red.). (2021). Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu. Dostępny na: https://www.wuw.pl/product-pol-13475-Klimatyczne-ABC-Interdyscyplinarne-podstawy-wspolczesnej-wiedzy-o-zmianie-klimatu-PDF.html (otwarty: 01.10.2022).
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323547303
Google Scholar
Cardoso P., Barton P.S., Birkhofer K., Chichorro F., Deacon Ch., Fartmann T. i in. (2020). Scientists’ Warning to Humanity on Insect Extinctions. „Biological Conservation”, nr 242, s. 1-12. https://doi.org/10.1016/j.biocon.2020.108426
DOI: https://doi.org/10.1016/j.biocon.2020.108426
Google Scholar
Climate Change 2022: Mitigation of Climate Change, Working Group III contribution to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (AR6). Dostępny na: https://report.ipcc.ch/ar6wg3/pdf/IPCC_AR6_WGIII_FinalDraft_FullReport.pdf (otwarty: 28.08.2022).
Google Scholar
Dunne A., Bijwaard, D. (2021). Co młodzież mówi o zmianach klimatu? Wyniki sondażu, Ipsos Belgium. Dostępny na: https://www.ekonsument.pl/materialy/publ_688_co_mlodziez_mowi_o_zmianach_klimatu.pdf
Google Scholar
Gola B. (2018). Etyka środowiskowa w edukacji ekologicznej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Goodall J, Abrams D. (2022). Księga nadziei. Podręcznik przetrwania w trudnych czasach, tłum. Popławska M. Poznań: Media Rodzina.
Google Scholar
Gough N. (2013). Thinking Globally in Environmental Education: A Critical History. W: Stevenson R.B., Brody M., Dillon J., Wals A.E.J. (red.), International Handbook of Research on Environmental Education, s. 33–44. New York–London.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203813331-3
Google Scholar
Guterres A. (2021). Test klimatyczny w Glasgow, 26 października 2021. Dostępny na: https://www.unic.un.org.pl/oionz/test-klimatyczny-w-glasgow-sekretarz-generalny-onz/3438# (otwarto: 23.12.2022).
Google Scholar
Guzy A., Ochwat M. (2021). Poloniści wobec zmian klimatu. Dostępny na: https://us.edu.pl/wp-content/uploads/pliki/Raport_polonisc_dla_klimat_2021.pdf (otwarty: 20.08.2022).
Google Scholar
Hansen J., Sato M. (2016). Regional Climate Change and National Responsibilities. „Environmental Research Letters”, 11 (3), s. 1-9. DOI 10.1088/1748-9326/11/3/034009
DOI: https://doi.org/10.1088/1748-9326/11/3/034009
Google Scholar
Hickel J. (2021). Mniej znaczy lepiej. O tym, jak odejście od wzrostu gospodarczego ocali świat. Kraków: Karakter.
Google Scholar
Jasikowska K., Sierpowski P., Styrnol N., Guzik D. (2022). (Nie)sprawiedliwość klimatyczna. W: Jasikowska K., Pałasz, M. (red.). Za pięć dwunasta koniec świata. Kryzys klimatyczno-ekologiczny głosem wielu nauk. Kraków: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Biblioteka Jagiellońska, s. 181–232. Za512.uj.edu.pl
Google Scholar
Kallis G., Demaria F., D’Alisa G. (2020). Wprowadzenie Dewzrost. W: D’Alisa G., Demaria F., Kallis G. (red.). DEWZROST Słownik nowej ery, tłum. Lange Ł. Łódź: LangeL-Łucja Lange, s. 35-58.
Google Scholar
Kassenberg A. (2022). Kluczowe rekomendacje Okrągłego Stołu dla Edukacji Klimatycznej, w: UN Global Compact Network Poland, Edukacja Klimatyczna w Polsce 2022 – rekomendacje Okrągłego Stołu. Raport, s. 36-43. Dostępny na: https://ungc.org.pl/wp-content/uploads/2022/06/Edukacja-klimatyczna-w-Polsce.pdf (otwarty: 20.08.2022).
Google Scholar
Kolbert E. (2016). Szóste wymieranie. Historia nienaturalna, tłum. Grzegorzewska T., Grzegorzewski P. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Google Scholar
Kozłowska A. (2021a). Climate change education in Polish and British national curriculum frameworks. „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, vol. 40, no 3, s. 103-118. DOI: 10.17951/lrp.2021.40.3.103-118 (otwarty: 20.09.2022).
DOI: https://doi.org/10.17951/lrp.2021.40.3.103-118
Google Scholar
Kozłowska A. (2021b). Edukacja ekologiczna w polskiej podstawie programowej. „Rocznik Pedagogiczny”, nr 44, s. 123-150. https://doi.org/10.2478/rp-2021-0009 (otwarty: 20.09.2022).
DOI: https://doi.org/10.2478/rp-2021-0009
Google Scholar
Kramarz P. (2022). Jak nakarmić świat w dobie kryzysu klimatyczno-ekologicznego. W: Jasikowska K., Pałasz M. (red.). Za pięć dwunasta koniec świata. Kryzys klimatyczno-ekologiczny głosem wielu nauk. Kraków: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Biblioteka Jagiellońska, s. 415–454. za512.uj.edu.pl
Google Scholar
Kułakowski Sz. (2018). Jak edukować, żeby nie zwariować? Jak chronić klimat? Poradnik dla aktywistów. Dostępny na: https://koalicjaklimatyczna.org/jak-chronic-klimat-poradnik-dla-aktywistow (otwarty: 20.09.2022).
Google Scholar
Łukaszewicz R.M. (2020). Wrocławska Szkoła Przyszłości czyli lepsze jest możliwe. Działania praktyczne, wizje i projekcje nowego – innego – twórczego. Wrocław: Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne.
Google Scholar
Michalak R., Parczewska T. (2019). (Nie)obecność outdoor education w kształceniu szkolnym. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar
Michalak R., Parczewska T. (2022). Kształcenie w plenerze: perspektywa polskich nauczycieli edukacji elementarnej. „Studia z Teorii Wychowania”, t. XIII, nr 2(39), s. 83-101. DOI: 10.5604/01.3001.0015.9261
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.9261
Google Scholar
Nabór do programu EcoSchools (EkoSzkoły) 2022/23. Dostępny na: https://fdee.org/ekoszkoly/nabor-zielona-flaga-eco-schools-eko-szkoly/ (otwarty: 02.09.2022).
Google Scholar
Odpowiedź na interpelację nr 9540 w sprawie poszerzania świadomości klimatycznej wśród dzieci i młodzieży. (2020). Dostępny na: https://sejm.gov.pl/sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BSWHSG (otwarty: 23.12.2022).
Google Scholar
Popkiewicz M., Kardaś A., Malinowski S. (2019). Nauka o klimacie. Warszawa: Wydawnictwo Nieoczywiste.
Google Scholar
Popkiewicz M. (2022). Zrozumieć transformację energetyczną. Katowice: Post Factum.
Google Scholar
Portney K.E. (2015). Sustainability. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
Google Scholar
Przekształcamy nasz świat. Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030. Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/70/1 z dnia 25 września 2015 roku. Dostępny na: https://www.unic.un.org.pl/files/164/Agenda%202030_pl_2016_ostateczna.pdf (otwarty: 22.10.2022).
Google Scholar
Ripple W.J., Wolf Ch., Newsome T.M, Gregg J. W, Lenton T.M, Palomo I., Eikelboom J.A.J., Law B. E., Huq S., Duffy P.B., Rockström J. (2021). World Scientists’ Warning of a Climate Emergency 2021. „BioScience”, Vol. 71, Issue 9, s. 894–898. https://doi.org/10.1093/biosci/biab079
DOI: https://doi.org/10.1093/biosci/biab079
Google Scholar
Ritchie H., Roser M. (2019). Land Use, Published online at Our World In Data.org. Dostępny na: https://ourworldindata.org/land-use?fbclid=IwAR3Fhyl16NPvM7pPhuSeOPtUKBOpMrfXUyP4McA4lOztK5P8XrdhtMsZ 0w
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. Dz.U.2017 poz. 356. Dostępny na: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf (otwarty: 23.12.2022).
Google Scholar
Sągin B., Boczarowski A., Sęktas M. (2018). Puls życia. Podręcznik do biologii dla klasy ósmej szkoły podstawowej. Warszawa: Nowa Era.
Google Scholar
Skrzypczyński R. (2020). Postwzrost, dewzrost, awzrost… Polska terminologia dla różnych wariantów przyszłości bez wzrostu. „Czas Kultury” 3(206), s. 7-13.
Google Scholar
Szkoły dla Ekorozwoju – Fundusz Partnerstwa. Dostępny na: http://www.ffp.org.pl/programy-ekologiczne/zakonczone-programy-wspierania/eco-schools (otwarty: 02.09.2022).
Google Scholar
Suchodolski B. (1990). Wychowanie mimo wszystko. Warszawa: WSiP.
Google Scholar
Szkolenia dla nauczycieli „Edukacja klimatyczna”. (2022). Dostępny na: https://www.gov.pl/web/edukacja-ekologiczna/szkolenia-dla-nauczycieli) (otwarty: 23.12.2022).
Google Scholar
Taylor P.W. (1989). Respect for Nature. A Theory of Environmental Ethics. Princeton: Princeton University Press.
Google Scholar
UNESCO. (2021a). Getting every school climate-ready: how countries are integrating climate change issues in education. Dostępny na: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379591 (otwarty: 20.08.2022).
Google Scholar
UNESCO. (2021b). Learn for our planet: a global review of how environmental issues are integrated in education. Dostępny na: https://unesdoc.unesco. org/ark:/48223/pf0000377362 (otwarty: 18.08.2022).
Google Scholar
UN Global Compact Network Poland. (2021). Edukacja Klimatyczna w Polsce. Raport. Dostępny na: https://edukacjaklimatyczna.org.pl/wp-content/uploads/2021/10/Raport_Edukacja_klimatyczna_w_Polsce.pdf (otwarty: 10.09.2022).
Google Scholar
UN Global Compact Network Poland. (2022). Edukacja Klimatyczna w Polsce 2022 – rekomendacje Okrągłego Stołu. Raport. Dostępny na: https://ungc.org.pl/wp-content/uploads/2022/06/Edukacja-klimatyczna-w-Polsce.pdf (otwarty: 10.09.2022).
Google Scholar
Wojnar I. (2006). Edukacyjna kultura przyszłości. Praca studyjna Zespołu Edukacji i Kultury Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium PAN. Warszawa: PAN.
Google Scholar
WWF (2022). Living Planet Report 2022 – Building a nature-positive society. Almond, R.E.A., Grooten, M., Juffe Bignoli, D. Petersen, T. (red.). Gland: WWF. Dostępny na: https://wwfint.awsassets.panda.org/downloads/embargo_13_10_2022_lpr_2022_full_report_single_page_1.pdf (otwarty: 23.12.2022).
Google Scholar