Amedi A., Merabet L. B., Bermpohl F., Pascual-Leone A. (2005). The occipital cortex in the blind: Lessons about plasticity and vision. „Current Directions in Psychological Science”, 14(6), p. 306–311.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.0963-7214.2005.00387.x
Google Scholar
Arbel R, Heimler B, Amedi A (2020) The sound of reading: Color-to-timbre substitution boosts reading performance via OVAL, a novel auditory orthography optimized for visual-to-auditory mapping. „PLoS ONE” 15 (11): e0242619.
DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0242619
Google Scholar
Bola Ł., Siuda-Krzywicka K., Paplińska M., Sumera E., Hańczur P., Szwed M. (2016). Braille in the Sighted: Teaching Tactile Reading to Sighted Adults. „PLOS ONE”, 11(5), p. 1-13.
DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0155394
Google Scholar
Bola Ł., Matuszewski J., Szczepanik M., Droździel D., Sliwinska M. W., Paplińska M., Jednoróg K., Szwed M., Marchewka A. (2019). Functional hierarchy for tactile processing in the visual cortex of sighted adults. „NeuroImage”, 202, 116084.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2019.116084
Google Scholar
Buchs G., Heimler B., Amedi A. (2019). The Effect of Irrelevant Environmental Noise on the Performance of Visual-to-Auditory Sensory Substitution Devices Used by Blind Adults. „Multisensory Research” 32 (2019) 87–109.
DOI: https://doi.org/10.1163/22134808-20181327
Google Scholar
Chebat DR., Heimler B., Hofsetter S., Amedi A. (2018) The Implications of Brain Plasticity and Task Selectivity for Visual Rehabilitation of Blind and Visually Impaired Individuals. In: Habas C. (eds) The Neuroimaging of Brain Diseases. Contemporary Clinical Neuroscience. Springer, Cham.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-78926-2_13
Google Scholar
Chojak M. (2020) Neuropedagogika wśród dyscyplin naukowych – próba doprecyzowania nazewnictwa. „Studia Edukacyjne” nr 56, 2020, s. 369-384.
DOI: https://doi.org/10.14746/se.2020.56.20
Google Scholar
Grabowska A. (2008) Kinezjologia edukacyjna w świetle najnowszej wiedzy o mózgu. W: K. Korab (red.) Kinezjologia edukacyjna: nauka pseudonauka czy manipulacja? Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Głodkowska J. (2020) Dydaktyka specjalna – idee i ich urzeczywistnianie w edukacji. W: J. Głodkowska (red.) Dydaktyka specjalna. W horyzoncie znaczeń, koncepcji i praktyki pedagogicznej. Tom 1. (17-37) Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej i. Marii Grzegorzewskiej
Google Scholar
Jolles J., Jolles D.D (2021) On Neuroeducation: Why and How to Improve Neuroscientific Literacy in Educational Professionals. „Front. Psychol.” 12:752151
DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.752151
Google Scholar
Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Google Scholar
Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki: myśleć teorią o praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Krause A. (2019). Paradygmaty dydaktyki i ich implikacje dla pedagogiki specjalnej – odsłona pierwsza. „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej” Nr 33, s 11-26.
DOI: https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.001.10476
Google Scholar
Kuczyńska-Kwapisz J. (2017). Życie osób z niepełnosprawnością wzroku w zmieniającej się Polsce. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.) Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, (s. 24-41).
Google Scholar
Kuczyńska-Kwapisz J., Śmiechowska-Petrovskij E. (2017). Orientacja przestrzenna i poruszanie się osób z niepełnosprawnością narządu wzroku. Współczesne techniki, narzędzia i strategie nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.
Google Scholar
Matuszewski J., Kossowski B., Bola Ł., Banaszkiewicz A., Paplińska M., Gyger L., Kherif F., Szwed M., Frackowiak R., Jednoróg K. (2021) Brain plasticity dynamics during tactile Braille learning in sighted subjects: Multicontrast MRI approach, „NeuroImage”, vol. 227, nr February, 2021, s. 1-13
DOI: https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2020.117613
Google Scholar
Miler-Zdanowska K. (2015), Czynniki warunkujące nauczanie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób z niepełnosprawnością wzroku. [w:] K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz- Krutak, (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian przestrzeni edukacyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Miler-Zdanowska K. (2019) Echolocation, as a method supporting spatial orientation and independent movement of people with visual impairment. „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej", nr 25, s. 353-371
DOI: https://doi.org/10.14746/ikps.2019.25.15
Google Scholar
Molendowska M., Matuszewski J., Kossowski B., Bola Ł., Banaszkiewicz A., Paplińska M., Jednoróg K. Dragański B., Marchewka, A. (2021). Temporal Dynamics of Brain White Matter Plasticity in Sighted Subjects during Tactile Braille Learning: A Longitudinal Diffusion Tensor Imaging Study. „Journal of Neuroscience”, 41(33), p. 7076–7085.
DOI: https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.2242-20.2021
Google Scholar
Paplińska, M. (2015). Cyfrowy tubylec czy brajlowski analfabeta? O kryzysie umiejętności czytania dotykowego. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.) Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Paplińska M. (2016), Pismo Braille’a wobec wyzwań współczesnej komunikacji osób niewidomych – komunikat z badań. W: M. Paplińska (red.), Pismo Braille’a. Z tradycją w nowoczesność. Warszawa: Fundacja Polskich Niewidomych „Trakt”.
Google Scholar
Paplińska M. (2020). Czytać czy nie czytać. Opinie i preferencje niewidomych adolescentów na temat pisma Braille’a – badania pilotażowe. W: J. Kuczyńska-Kwapisz, M. Dycht, E. Śmiechowska-Petrovskij (red.) Kluczowe zagadnienia tyflopedagogiki i nauk pokrewnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Google Scholar
Pawlak B. (2020). Mózg, umysł i edukacja – znaleźliśmy drogę, czy błądzimy po bezdrożach? „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo” nr 2(48), s. 59–68.
Google Scholar
Rinaldi, L., Ciricugno, A., Merabet, L. B., Vecchi, T., & Cattaneo, Z. (2020). The Effect of Blindness on Spatial Asymmetries. „Brain Sciences”, 10(10).
DOI: https://doi.org/10.3390/brainsci10100662
Google Scholar
Sadato, N., Okada, T., Honda, M., & Yonekura, Y. (2002). Critical period for cross modal plasticity in blind humans: a functional MRI study. „NeuroImage”, 16(2), p. 389–400.
DOI: https://doi.org/10.1006/nimg.2002.1111
Google Scholar
Siuda-Krzywicka K., Bola Ł., Paplińska M., Sumera E., Jednoróg K., Marchewka A., Śliwińska M. W., Amedi A., Szwed M. (2016). Massive cortical reorganization in sighted Braille readers. „eLife”, 5, e10762.
DOI: https://doi.org/10.7554/eLife.10762
Google Scholar
Śliwerski B. (2012). Pedagogika jako nauka bez kompleksów, „Rocznik Lubuski” Tom 38, cz. 2, s. 15-29.
Google Scholar
Tobin MJ, Hill EW (2015). Is literacy for blind people under threat? Does braille have a future? „British Journal of Visual Impairment” 33(3), p. 239-250.
DOI: https://doi.org/10.1177/0264619615591866
Google Scholar
Vetter P., Bola L., Reich L., Bennett M., Muckli L., Amedi A. (2020). Decoding natural sounds in early “visual” cortex of congenitally blind individuals. „Current Biology” 30, p. 3039–3044.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.cub.2020.05.071
Google Scholar
Walkiewicz-Krutak M. (2019). Aktywna i pasywna echolokacja jako element percepcji słuchowej i orientacji przestrzennej osób niewidomych. „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”, Nr 34, s. 11-25.
DOI: https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.015.11844
Google Scholar
Wałachowska M. (2020). Dydaktyka specjalna – interdyscyplinarne związki z neurodydaktyką i psychodydaktyką. W: J. Głodkowska (red.) Dydaktyka specjalna. W horyzoncie znaczeń, koncepcji i praktyki pedagogicznej. Tom 1. (94-114) Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Zielińska J. (2013) Wykorzystanie metod badania pracy mózgu w ocenie skuteczności działań diagnostycznych i rehabilitacyjnych. „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej” Nr 11/2013, s. 23-34.
Google Scholar