Opublikowane: 2022-10-17

Zakłócanie przebiegu lekcji – różnorodność i sytuacyjna zmienność

Agnieszka Konieczna
Forum Pedagogiczne
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.19

Abstrakt

Zjawisko określane jako przeszkadzanie na lekcji, jeśli przyglądamy się mu bliżej, okazuje się złożone i wielowymiarowe. Artykuł skupia się na różnorodnych formach uczniowskich zachowań zakłócających pracę w klasie oraz na tym, jak mogą być one postrzegane. Ukazane zostało, jak każda z konceptualizacji zjawiska nakłada na nauczyciela inne wymagania. Celem artykułu jest także zwrócenie uwagi na decyzje dydaktyczne dotyczące takich kwestii, jak wybór zadań i struktura organizacyjna zajęć. Mają one wpływ na minimalizowanie zakłóceń w trakcie lekcji. W artykule zgromadzono dowody empiryczne pokazujące, że zachowania zakłócające mogą się zmniejszać lub zwiększać i że wszystkie dzieci mogą przejawiać nieproduktywne zachowania w pewnych kontekstach.

Słowa kluczowe:

zachowania zakłócające, incydenty, formy pracy nad zadaniem, niezaangażowanie, szkoła podstawowa

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Konieczna, A. (2022). Zakłócanie przebiegu lekcji – różnorodność i sytuacyjna zmienność. Forum Pedagogiczne, 12(1), 289–310. https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.19

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.