Opublikowane: 2025-08-27

Preferowane praktyki edukacyjne w placówkach edukacji pozaformalnej w perspektywie uczestników w starszym wieku oraz ich instruktorów

Agnieszka Konieczna
Forum Pedagogiczne
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/fp.2025.1.19

Abstrakt

Edukacja seniorów odgrywa coraz większą rolę w starzejącym się społeczeństwie, a tworzenie przyjaznych środowisk edukacyjnych jest kluczowe dla zaangażowania tej grupy. Seniorzy i instruktorzy różnią się jednak w ocenie, jakie cechy są najistotniejsze. Celem badania była identyfikacja elementów przyjaznego i cenionego środowiska edukacyjnego poprzez porównanie perspektywy uczestników w starszym wieku oraz ich instruktorów w zakresie preferowanych praktyk edukacyjnych. Przeprowadzono częściowo ustrukturyzowane wywiady z obiema grupami w polskich placówkach edukacji pozaformalnej. Seniorzy preferowali zajęcia w życzliwej atmosferze, umożliwiające swobodną interakcję, w małych grupach i z empatycznymi instruktorami, bez presji i nadmiernych wymagań formalnych. Instruktorzy podkreślali urozmaicenie metod, dostosowanie tempa i wspieranie w pokonywaniu trudności zdrowotnych i poznawczych. Obie grupy dostrzegały wagę indywidualizacji, lecz różnie ją interpretowały. Wyniki wskazują na potrzebę łączenia obu perspektyw w projektowaniu programów edukacyjnych, by lepiej odpowiadały na zróżnicowane potrzeby seniorów.

Słowa kluczowe:

edukacja seniorów, przyjazne środowiska edukacyjne, edukacja pozaformalna, projektowanie programów edukacyjnych

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Konieczna, A. (2025). Preferowane praktyki edukacyjne w placówkach edukacji pozaformalnej w perspektywie uczestników w starszym wieku oraz ich instruktorów. Forum Pedagogiczne, 15(1), 225–236. https://doi.org/10.21697/fp.2025.1.19

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.