Opublikowane: 2022-12-31

Twórczość w polskiej myśli pedagogicznej

Agata Cudowska
Forum Pedagogiczne
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/fp.2022.2.20

Abstrakt

W artykule przedstawiono podstawowe kierunki rozwoju narracji twórczości w polskiej myśli pedagogicznej. Analizę rozpoczęto od dwudziestolecia międzywojennego i ukazania się pierwszej monografii poświęconej szkole twórczej. Wskazano na osiągnięcia pedagogiki społecznej w zakresie rozwijania koncepcji pomocy w tworzeniu. Przedstawiono koncepcje twórczości w naukach o wychowaniu w kolejnych dekadach XX wieku. Zwrócono m.in. uwagę na teorię wychowania i kształcenia do twórczości, dydaktykę twórczości, koncepcję twórczego stylu życia. Wyeksponowano główne nurty narracji pedagogiki twórczości w pierwszych latach XXI wieku i kształtowanie się nowej subdyscypliny kreatologii pedagogicznej. Wskazano na trzy płaszczyzny narracji twórczości w pedagogice: 1) teoretyczną – tworzone są różne koncepcje; 2) empiryczną – realizowane są eksploracje o charakterze ilościowym i jakościowym, a także 3) praktyczną – opracowywane są konkretne programy pomocy w tworzeniu i poradniki metodyczne.

Słowa kluczowe:

twórczość, kreatologia pedagogiczna, szkoła twórcza, nauczanie twórczości, twórcze nauczanie, twórczy styl życia, badania nad twórczością

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Cudowska, A. (2022). Twórczość w polskiej myśli pedagogicznej. Forum Pedagogiczne, 12(2), 261–273. https://doi.org/10.21697/fp.2022.2.20

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.