Opublikowane: 2024-07-10

Nastawienie dorosłych do rozwijania duchowości dzieci w wieku wczesnoszkolnym w kontekście zdrowia psychicznego młodego pokolenia

Agnieszka Leszcz-Krysiak , Andrea Wardal , Natalia Fiedorczuk
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2024.1.9%20

Abstrakt

Artykuł ma charakter badawczy, a jego celem jest skoncentrowanie uwagi na  zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży w kontekście ich rozwoju duchowego oraz próba określenia miejsca edukacji w tej przestrzeni. Jako metodę badawczą przyjęto sondaż diagnostyczny, w ramach którego wykorzystano ankietę internetową. Grupa respondentów liczyła łącznie 209 osób, spośród których rodzice stanowili 54 osoby, nauczyciele – 55, a instruktorzy harcerscy 100 osób. Kobiety stanowiły 83,7% ankietowanych. Do celów badawczych wyodrębniono kilka kategorii, które odnoszą się do wiary i religijności; transcendencji i zjawisk nadprzyrodzonych; uczuć, życia wewnętrznego; stanu umysłu, świadomości; zdolności i umiejętności; sposobu i stylu życia. Wyniki badań wykazały niewystarczające przygotowanie badanych osób do kształtowania rozwoju duchowego dzieci i młodzieży, ponieważ tylko 14,8% respondentów uznało, że w ramach zdobytej edukacji uzyskało kompleksową wiedzę na temat rozwoju duchowego.

Słowa kluczowe:

dzieci, młodzież, system wartości, edukacja, pedagogika, rozwój duchowy, zdrowie psychiczne

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Leszcz-Krysiak, A., Wardal, A., & Fiedorczuk, N. (2024). Nastawienie dorosłych do rozwijania duchowości dzieci w wieku wczesnoszkolnym w kontekście zdrowia psychicznego młodego pokolenia. Forum Pedagogiczne, 14(1), 107–119. https://doi.org/10.21697/fp.2024.1.9

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.