Anusiewicz J. (1995). Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki. Wrocław: Wydawn. Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Bartmiński J. (1999). Językowy obraz świata. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar
Białecka–Pikul M. (2012). Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Google Scholar
Bruner J.S. (1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy
Google Scholar
Donaldson M. (1986). Myślenie dzieci. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Driver R., Guesne E., Tiberghien A. (1985). Some Features of Children’s Ideas and Their Implications for Teaching. Children’s Ideas in Science, 193–201. Access: 28.12.2023. https://staff.fnwi.uva.nl/e.joling/vakdidactiek/documenten/driver.pdf
Google Scholar
Fleck–Bangert R. (2001). O czym mówią rysunki dzieci: dostrzeganie i rozumienie zawartych w nich znaków. Poradnik dla rodziców i pedagogów. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”.
Google Scholar
Fonagy P., Allen J. & Bateman A. (2014). Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Frith U. & Frith C. (2003). Development and neurophysiology of mentalizing. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series B: Biological Sciences, 358(1431), 459–473. https://doi.org/10.1098/rstb.2002.1218
DOI: https://doi.org/10.1098/rstb.2002.1218
Google Scholar
Gajdamowicz H. (1997). Pedagogika pokoju – refleksje aksjologiczno–metodologiczne. In: E. Ponczek (Ed.), Biuletyn Centrum Badań nad Pokojem Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Google Scholar
Galtung J. (1975). Peace: Research – Education – Action. Essas. “Peace Research”, vol. 1.
Google Scholar
Gandhi A. 2020. Dar gniewu, Białystok: Wydawnictwo Kobiece.
Google Scholar
Gelman R. (1994). Constructivism and supporting environments. In: D. Tirosh (Ed.). Implicit and explicit knowledge: An educational approach. New York: Ablex.
Google Scholar
Grzegorczykowa R. (2001). Wprowadzenie do semantyki językoznawczej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
John Paul II (1979). Encyclical Letter „Redemptor Hominis”. Access: 29.12.2023. https://www.vatican.va/content/john–paul–ii/en/encyclicals/documents/hf_jp–ii_enc_04031979_redemptor–hominis.html
Google Scholar
John Paul II (1987). Encyclical Letter ”Sollicitudo Rei Socialis”. Access: 29.12.2023. https://www.vatican.va/content/john–paul–ii/en/encyclicals/documents/hf_jp–ii_enc_30121987_sollicitudo–rei–socialis.html
Google Scholar
John Paul II (1991). Encyclical Letter „Centesimus Annus”. Access: 29.12.2023. https://www.vatican.va/content/john–paul–ii/en/encyclicals/documents/hf_jp–ii_enc_01051991_centesimus–annus.html
Google Scholar
Jan Paweł II. (2005). Orędzia na Światowy XVIII Dzień Pokoju. In: Jan Paweł II do młodzieży (1978–2005). Warszawa.
Google Scholar
Jasińska K. (2020). Pokojowe rozwiązywanie konfliktów a rozwój empatii u dzieci. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar
Kaczmarzyk M. (2011). Co znaczą rysunki dziecięce? Znaczenia i potencjał komunikacyjny rysunki dziecka sześcioletniego. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Kępa–Figura D. (2007). Kategoryzacja w komunikacji językowej na przykładzie leksemu ‘ptak’. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie–Skłodowskiej.
Google Scholar
Koźmińska I. & Olszewska E. (2007). Z dzieckiem w świat wartości. Warszawa: Wyd. Świat Książki.
Google Scholar
Kulska J. (2019). Między sacrum i profanum. Rola czynnika religijnego w rozwiązywaniu konfliktów i budowaniu pokoju. Opole: Wyd. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Maćkiewicz J. (1990). Kategoryzacja a językowy obraz świata In: J. Bartmiński (Ed.), Językowy obraz świata. Lublin: Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie–Skłodowskiej.
Google Scholar
Marek L. (2021). Edukacja dla pokoju w środowisku szkolnym. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Marti E. (1996). Mechanisms of internalization and externalization of knowledge in Piaget’s and Vygotsky’s theories. In: A. Tryphon, & J. Vonèche (Eds.), Piaget–Vygotsky: The social genesis of thought. Hove: Psychology Press.
Google Scholar
Montessori M. (2004). Educazione e pace. Rome: Opera Nazionale Montessori Libri.
Google Scholar
Mydłowska B. (2021). Wychowanie do pokoju jako ważna kategoria pedagogiki. „Rozprawy Społeczne” no 3, pp. 61–74.
DOI: https://doi.org/10.29316/rs/140447
Google Scholar
Novak J. & Musonda D. (1991). A Twelve–Year Longitudinal Study of Science Concept Learning. “American Educational Research Journal”, no. 28(1), pp. 117–153. https://doi.org/10.3102/00028312028001117
DOI: https://doi.org/10.3102/00028312028001117
Google Scholar
Olbrycht K. (1999). Rola pedagogów w tworzeniu sytuacji pokojowego rozwoju dziecka. In: B. Smolińska–Theiss (Ed.). Pokój z dziećmi. Pedagogika chrześcijańska wobec zagrożeń rozwoju dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Google Scholar
Osborne R.J. & Gilbert J.K. (1980). A technique for exploring students’ views of the world. “Physics Education”, no. 15(6). https://dx.doi.org/10.1088/0031–9120/15/6/312
DOI: https://doi.org/10.1088/0031-9120/15/6/312
Google Scholar
Piaget J. (1929). The child’s conception of the world. New York: Harcourt, Brace.
Google Scholar
Piaget J. (1930). The child’s conception of physical causality. London: Kegan Paul
Google Scholar
Piaget J. (2009). Psychologia dziecka. Poznań: Zysk i S–ka.
Google Scholar
Piejka A. (2015a). Inspiracje współczesnego myślenia o wychowania o wychowaniu dla pokoju (Komeński, Kant, Montessori). „Kwartalnik Pedagogiczny”, no. 1 (235), pp. 75–95.
Google Scholar
Piejka A. (2015b). Kształtowanie kultury pokoju w ludziach – perspektywa globalna. „Pedagogika Społeczna”, no. 1(55), pp. 115–128.
Google Scholar
Piejka A. (2021). Pomiędzy wojną a pokojem – przestrzeń budowania kultury i pokoju. In: A. Piejka, I. Wojnar (Eds.), Humanistyczne ambiwalencje globalizacji. Zbiór studiów. Warszawa: Wyd. PAN. Access: https://publikacje.pan.pl/Content/122498/PDF/HUAG_calosc.pdf
Google Scholar
Radkowska–Walkowicz M. & Reimann M. (Eds.) (2018). Dzieci i zdrowie. Wstęp do Childhood Studies. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Rybska E. & Błaszak M. (2016). Analiza rysunków. „Problemy Wczesnej Edukacji” no. 12/1(32), pp. 27–47.
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0008.5633
Google Scholar
Sęk H. (Ed.). 1984. Metody projekcyjne. Tradycja i współczesność. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.
Google Scholar
Słownik Języka Polskiego. Pokój – definicja, synonimy, przykłady użycia (pwn.pl); https://sjp.pwn.pl/slowniki/pok%C3%B3j.html
Google Scholar
Suchodolski B. (1997). Problematyka celów wychowania w skali świata. In: I. Wojnar (Ed.), Bliskie i dalekie cele wychowania. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Sungur S., Tekkaya C. & Ömer G. (2001). The contribution of conceptual change texts accompanied by concept mapping to students’ understanding of the human circulatory system. “School Science and Mathematics”, no. 101(2), pp. 91–101. https://doi.org/10.1111/j.1949–8594.2001.tb18010.x
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2001.tb18010.x
Google Scholar
Tillman D. & Hsu D. (2004). Wychowanie w duchu wartości. Wchodzenie w świat 3–7 lat, Program edukacyjny. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Trempała J. (2012). Wczesne kompetencje poznawcze w rozwoju dziecka. Bydgoszcz: Wyd. Uniwersytetu im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Google Scholar
UNESCO. (1945). Constitution of the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, edition 2022. Access: 30.12.2023. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382500
Google Scholar
UNICEF. (2023). Children in War and Conflict. Access: 29.12.2023. https://www.unicefusa.org/what–unicef–does/emergency–response/conflict
Google Scholar
Vasta R., Haith M.M. & Miller S.A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP.
Google Scholar
Wesołowska E.A. (2003). Współczesna pedagogika pokoju. In: I. Mroczkowski, E.A. Wesołowska (Eds.), Pokój – dialog – edukacja, materiały z sympozjum naukowego w Płocku. Płock: Wyd. Novum.
Google Scholar
Wesołowska E.A. (1989). Humanistyczne i pedagogiczne problemy wychowania dla pokoju. „Zeszyty Metodyczne TWP”, no. 1.
Google Scholar
White R. & Gunstone R. (1992). Probing understanding. London: Falmer Press.
Google Scholar
Wiśniewska–Kin M. (2007). Rozwijanie dziecięcych sposobów rozumienia pojęć. „Forum Dydaktyczne”, no. 2/2007, pp. 51–60.
Google Scholar
Wojnar I. (2000). Kształtowanie kultury pokoju zobowiązaniem edukacyjnym na XXI wiek. In: I. Wojnar (Ed.), Humanistyczne intencje edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Wojnar I. (2000a). Kształtowanie kultury pokoju – zobowiązaniem edukacyjnym na XXI wiek. „Rocznik Pedagogiczny”, no. 23; pp. 49–60.
Google Scholar
Wojnar I. (2012). Pedagogika niepokoju. „Ruch Pedagogiczny”, no. 3.
Google Scholar
Zawadzka B. (2018). Konsekwencje doświadczeń przemocowych dla pojmowania pokoju przez dzieci. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Google Scholar