Opublikowane: 2025-08-27

Nadawanie znaczeń komunikacyjnych zachowaniom małych dzieci ze spektrum autyzmu w świetle teoretycznych założeń komunikacji wspomagającej i alternatywnej

Magdalena Kowalska
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2025.1.6

Abstrakt

Celem artykułu jest skoncentrowanie się na teoretycznych podstawach nadawania znaczeń komunikacyjnych zachowaniom dzieci ze spektrum autyzmu w kontekście komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). Ze względu na trudności w zakresie rozwoju językowego i komunikacyjnego, dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą nie nabywać tradycyjnych form komunikacji, co rodzi potrzebę wprowadzania alternatywnych metod umożliwiających efektywne porozumiewanie się z otoczeniem społecznym. W artykule została przedstawiona strategia traktowania zachowań niemówiących dzieci z autyzmem jako komunikatów. Istotna staje się zatem próba odczytywania komunikatów wynikających z zachowań dzieci a nie tylko zatrzymanie się wyłącznie na zauważaniu i podążaniu za zachowaniami. Takie ujęcie tematu jest ważne z punktu widzenia rozwoju poznawczego, językowego, emocjonalnego oraz społecznego dziecka. Co więcej, stanowi solidną bazę pod budowanie dalszych kompetencji językowych oraz wprowadzenie indywidualnego narzędzia do komunikacji.

Słowa kluczowe:

dzieci ze spektrum autyzmu, nadawanie znaczeń komunikacyjnych zachowaniom, komunikacja wspomagająca i alternatywna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kowalska, M. (2025). Nadawanie znaczeń komunikacyjnych zachowaniom małych dzieci ze spektrum autyzmu w świetle teoretycznych założeń komunikacji wspomagającej i alternatywnej. Forum Pedagogiczne, 15(1), 63–73. https://doi.org/10.21697/fp.2025.1.6

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.