Published: 2022-10-17

Professor Maria Grzegorzewska as a trendsetter of the theory and practice of the hard of hearing and visual impairments studies in Poland

Marzenna Zaorska
Pedagogical Forum
Section: Topic
https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.03

Abstract

Rok 2022 jest rokiem wyjątkowego jubileuszu polskiej pedagogiki specjalnej. Sto lat wcześniej Maria Grzegorzewska podjęła kształcenie pedagogów specjalnych w Państwowym Instytucie Pedagogiki Specjalnej w Warszawie (obecnie Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie). Jest twórczynią polskiej pedagogiki specjalnej oraz wielu jej subdyscyplin szczegółowych, zarówno z teoretycznego, jak i praktycznego punktu widzenia. Jedną z subdyscyplin pedagogiki specjalnej w Polsce, rozwój której zainicjowała Maria Grzegorzewska, jest surdotyflopedagogika (edukacja i rehabilitacja osób z równoczesną słuchowo-wzrokową niepełnosprawnością, głuchoniewidomych). W treści artykułu wskazano wkład Marii Grzegorzewskiej w uświadamianie
społeczeństwu problematyki dotyczącej osób głuchoniewidomych, popularyzowanie informacji na ich temat, w rozwój surdotyflopedagogiki w Polsce oraz ukazano wybrane poglądy Marii Grzegorzewskiej dotyczące specyfiki funkcjonowania osób doświadczających konsekwencji równoczesnej niepełnosprawności słuchu i wzroku.

Download files

Citation rules

Zaorska, M. (2022). Professor Maria Grzegorzewska as a trendsetter of the theory and practice of the hard of hearing and visual impairments studies in Poland. Pedagogical Forum, 12(1), 31–39. https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.03

Cited by / Share

This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.