Babicki Z., Edukacja równoległa potrzebą współczesnej szkoły, [w:] Horyzonty rozwoju edukacji w dialogu i perspektywie, red. A. Karpińska, K. Borawska-Kalbarczyk, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011, s. 163-165.
Google Scholar
Baniak J., Wprowadzenie. Od czego zależy współistnienie ludzi w różnych wymiarach życia?, [w:] Style życia, wzory osobowe i normy jako czynniki współistnienia społecznego ludzi. Od lokalności do globalności, red. J. Baniak, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2010, s. 7.
Google Scholar
Berger P. L., Zaproszenie do socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, s. 93.
Google Scholar
Biddle B. J., Współczesne tendencje w teorii roli, [w:] Elementy mikrosocjologii red. J. Szmatka, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1979, s. 115-122.
Google Scholar
Bielajew E. W., Szalin D. N., Pojęcie „rola” w socjologii, [w:] Elementy mikrosocjologii (wybór tekstów), red. J. Szmatka, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1979, s. 106-107.
Google Scholar
Brzoza M., Całościowe spojrzenie na wolność jako wartość dla uczniów szkoły średniej, [w:] Dylematy współczesnego wychowania i edukacji, red. A. Kozłowska, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2007, s. 106-107.
Google Scholar
Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000, s. 31.
Google Scholar
Gaweł-Luty E., Suchocka A. A., Antypedagogika, [w:] Encyklopedia filozofii wychowania, dz. cyt., s. 23-24.
Google Scholar
Goffman E., Analiza ramowa. Esej z organizacji doświadczenia, Zakład Wydawniczy „NOMOS”, Kraków 2010, s. 9-12, 21-26.
Google Scholar
Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000, s. 47-51.
Google Scholar
Golka M., Kryzys autorytetów i kryzys ładu, [w:] Porządek społeczny a wyzwania współczesności, red. A. Sakson, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005, s. 13-16.
Google Scholar
Goode W. I., Teoria napięć w roli, [w:] Elementy mikrosocjologii red. J. Szmatka, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1979, s. 166.
Google Scholar
Hessen S., Podstawy pedagogiki, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1997, s. 100-109.
Google Scholar
Jaroszyński P., Paideia, [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. A. Maryniarczyk, T. 7, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2006, s. 948.
Google Scholar
Kant I., O pedagogice, tłum. D. Sztobryn, Wydawnictwo DAJAS, Łódź-Mysłaków 1999, s. 45-46.
Google Scholar
Kasperski M., Wartości moralne a ideały wychowania, [w:] Edukacja wobec wartości, red. J. Kojkoł, P.J. Przybysz, Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte, Gdynia 2002, s. 296.
Google Scholar
Key E., Stulecie dziecka, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005, s. 67-71.
Google Scholar
Konstańczak S., Pajdocentryzm, [w:] Encyklopedia filozofii wychowania, red. S. Jedynak, J. Kojkoł, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2009, s. 215.
Google Scholar
Korczak J., Jak kochać dziecko, Wydawnictwo Jacek Santorski & Co, Warszawa 2004, s. 157-159.
Google Scholar
Kwapiszewski J., Kwapiszewska-Antas M., Aksjocentryzm i pajdocentryzm a agresja dzieci wobec nauczycieli (na podstawie wybranych czasopism), [w:] Filozofia wychowania a wizje świata, red. M. Fota, S. Konstańczak, R. Sitek, Wydawnictwo Naukowe Akademii Poznańskiej w Słupsku, Słupsk 2007, s. 154.
Google Scholar
Lewin A., Korczak znany i nieznany, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Agencja Edytorska „Ezop”, Warszawa 1999, s. 208-219.
Google Scholar
Levinson D. J., Rola, osobowość i struktura społeczna, [w:] Elementy mikrosocjologii red. J. Szmatka, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1979, s. 137.
Google Scholar
Merton R. K., Zespół ról społecznych, [w:] Elementy mikrosocjologii red. J. Szmatka, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1979, s. 147-148.
Google Scholar
Mielicka H., Proces socjalizacji i enkulturacji, [w:] Socjologia wychowania…, s. 13.
Google Scholar
Mieszalski S., O przymusie i dyscyplinie w klasie szkolnej, WSiP, Warszawa 1997, s. 23.
Google Scholar
Milerski B., B. Śliwerski, Pajdocentryzm, [w:] Pedagogika. Leksykon, red. B. Milerski, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000, s. 143.
Google Scholar
Miszczak M., Spotkanie nauczyciel – uczeń jako płaszczyzna realizacji wartości, [w:] Babicki Z., Edukacja… , s. 337-338.
Google Scholar
Misztal M., Problematyka wartości w socjologii, PWN, Warszawa 1980, s. 180.
Google Scholar
Murawska A., Korpaczewska I., Szkoła miejscem kreowania ładu społecznego, [w:] Szkoła i jej udział w kreowaniu ładu społecznego, red. C. Hendryk, B. Sack, M. Moś, Print Group Daniel Krzanowski, Szczecin 2006, s. 13-14.
Google Scholar
Murzyn A., Filozofia edukacji u schyłku XX w. (kwestie wybrane), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2001, s. 59-60.
Google Scholar
Muszyński H., Partnerstwo rodziców i nauczycieli – szansą i nadzieją, [w:] Rodzice, nauczyciele i uczniowie partnerami w procesie wychowania, red. G. Witak-Wcisło, Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Garwolinie (materiały pokonferencyjne), Miętne 2005, s. 12.
Google Scholar
Nawroczyński B., Zasady nauczania, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków 1961, s. 295-300.
Google Scholar
Neill A. S., Summerhill, Wydawnictwo Almaprint, Katowice 1991, s. 36-43.
Google Scholar
Okoń W., Słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992, s. 50.
Google Scholar
Pankowska K., Rola według Znanieckiego a rola w dramie, [w:] Florian Znaniecki. Myśl społeczna a wychowanie. Inspiracje dla współczesności, red. H. Rotkiewicz, Wydawnictwo Żak, Warszawa 2001, s. 178.
Google Scholar
Pasterniak W., O dydaktycznej teorii wartości, Oficyna Wydawnicza Bios, Goleniów 1991, s. 24-26.
Google Scholar
Radziewicz J., Zamiast wstępu – dyskusja panelowa. Partnerstwo – pojęcie wielowymiarowe?, [w:] Partnerstwo w szkole, red. B. Kuc, S. Wlazło, Oddział Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu, Wrocław 1990, s. 7.
Google Scholar
Read H., Cel wychowania, [w:] Socjologia wychowania. Wybór tekstów, red. H. Mielicka, Wydawnictwo Stachurski, Kielce 2000, s. 59.
Google Scholar
Rubacha K., Budowanie teorii pedagogicznych, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, s. 64.
Google Scholar
Sawicki M., Rozważania o szkole, Wydawnictwo „KRAM”, Warszawa 2005, s. 47-50.
Google Scholar
Schöenebeck v. H., Antypedagogika w dialogu, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1994, s. 56.
Google Scholar
Szczepański J., Partnerstwo nauczyciela i ucznia, Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Kalisz 1978, s. 7.
Google Scholar
Szmatka J., Rola społeczna, [w:] Encyklopedia Socjologii, red. H. Domański, W. Morawski, J. Mucha i in., t. 3, Oficyna Naukowa, Warszawa 2000, s . 322.
Google Scholar
Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007, s. 80.
Google Scholar
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2004, s. 30, 326-327, 329.
Google Scholar
Świderska W., Podstawy nowej pedagogiki, Zespół Wydawniczy STAKROOS, Warszawa 1995, s. 7-8, 10-11.
Google Scholar
Zięba S., Antropocentryzm, [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. A. Maryniarczyk, T. 1, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2000, s. 250.
Google Scholar
Znaniecki F., Socjologia wychowania, t. 1: Wychowujące społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, s. 21, 319.
Google Scholar
Zubelewicz J., Dwie filozofie edukacji: aksjocentryzm i pajdocentryzm, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2003, s. 26, 79-82.
Google Scholar
Zubelewicz J., Filozoficzna analiza i krytyka pajdocentryzmu pedagogicznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2008, s. 32-33, 39-40, 59.
Google Scholar