Opublikowane: 2023-09-01

CHILDHOOD AUTISM SPECTRUM. TYPES AND SCOPE OF SOCIAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT

Bożena Matyjas , Paulina Forma
Forum Pedagogiczne
Dział: Colloquia
https://doi.org/10.21697/fp.2023.1.21

Abstrakt

Artykuł ma charakter zarówno teoretyczny, jak i empiryczny. W części teoretycznej scharakteryzowano kategorię dzieciństwa, traktowaną holistycznie we współczesnych naukach społecznych i pedagogice. Badania dzieciństwa są rozległe, wielowątkowe, ale także związane z kontekstem społeczno-kulturowym i środowiskowym, w jakim dziecko dorasta. Diagnoza sytuacji dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz ich dzieciństwa miała na celu poznanie i zdiagnozowanie form i zakresu wsparcia społeczno-pedagogicznego oferowanego badanym rodzinom przez środowisko lokalne. W części empirycznej scharakteryzowano wyniki badań przeprowadzonych metodą sondażu diagnostycznego oraz Berlińskich Skal Wsparcia Społecznego (BSSS). Na zakończenie przedstawiono praktyczne wnioski.

Słowa kluczowe:

dzieciństwo, dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, wsparcie społeczne i pedagogiczne, środowisko lokalne

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Matyjas, B., & Forma, P. (2023). CHILDHOOD AUTISM SPECTRUM. TYPES AND SCOPE OF SOCIAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT. Forum Pedagogiczne, 13(1), 285–299. https://doi.org/10.21697/fp.2023.1.21

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.