Ackoff R. L. (1973). O systemie pojęć systemowych. „Prakseologia”, nr 2, s. 143-161.
Creswell J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing Among Five Approaches, Thousand Oaks: Sage Publications.
Delors J. (1998). Edukacja. W niej jest ukryty skarb. Raport dla UNESCO, Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku. tłum. Rabczuk W., Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.
Frąckiewicz J., Leon J. (2001). Systemy sprawnego działania: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Antyk Marcin Dybowski.
Gozdowska E. Uryga D. (2015). Rada Oświatowa w opiniach władz samorządowych i środowisk związanych z lokalną edukacją. Raport z badania. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Herczyński J. Wyzwania oświatowe stojące przed jednostkami samorządu terytorialnego, dostępny na: file:///C:/Users/User/Downloads/Jan_Herczynski_Wyzwania_jst_1.pdf (otwarty 7.08.2022).
Janowski A. (2000). Szkoła obywatelska – Amerykańskie doświadczenia – Polskie potrzeby. Warszawa: Fundacja Innowacja.
Kunowski S. (2000). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Kurzyna-Chmiel D. (2017). Podział zadań publicznych między administrację rządową a samorząd terytorialny – przykłady oświatowe. W: Dolnicki B. (red.). Sposoby realizacji zadań publicznych. Warszawa: Wolters Kluwer.
Kwiatkowski S. M. (2006). Dyrektor placówki oświatowej jako przywódca. W: Michalak M. (red.). Przywództwo w szkole. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Lewowicki T. (1997). Przemiany oświaty: szkice o ideach i praktyce edukacyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Lewowicki T. (2002). Polityka oświatowa – od demona przeszłości, poprzez chaos okresu przemian ustrojowych – ku nowej polityce edukacyjnej. W: Kwiecińska R., Kowal S. (red.). Edukacyjne drogi i bezdroża. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Niedźwiedzka A. (2012). Modele zarządzania oświatą – studia przypadków. W: Herbst M. (red.). Zarządzanie oświatą. Biblioteczka Oświaty samorządowej 2. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Obłój K. (2001). Strategia organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Okoń W. (1995). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Regulski J. (2005). Samorządna Polska. Warszawa: Wydawnictwo Rosner i Wspólnicy.
Senat RP. Druk nr 787, dostępny na: https://www.senat.gov.pl/prace/druki/record,12365.html (otwarty 10.09.2022).
Strumińska-Kurta M., Koładkiewicz I. (2012). Studium przypadku. W: Jemielniak D. (red.). Badania jakościowe. Metody i narzędzia. t. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sysko-Romańczuk S., Zaborek P., Niedźwiedzka A. (2012). Modele zarządzania oświatą w polskich samorządach. W: Herbst M. (red.). Zarządzanie oświatą. Biblioteczka Oświaty samorządowej 2. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Śliwerski B. (2015). O konieczności powrotu do subsydiarnej roli państwa w publicznej edukacji szkolnej dzieci i młodzieży. „Pedagogika Społeczna”, nr 3, s. 17-52.
Śliwerski B. (2020). (Kontr-) rewolucja oświatowa. Studium z polityki prawicowych reform edukacyjnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Sześciło D. (red.). (2019). Polska samorządów. Silna demokracja, skuteczne państwo. Warszawa: Fundacja im. Stefana Batorego.
Ustawa z 9.03.2009 o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Dz.U. 2009, nr 56 poz. 458.
Google Scholar