Opublikowane: 2025-08-27

Bezpieczeństwo w szkole. Rozpoznanie przejawów i skutków przemocy rówieśniczej w retrospektywnym ujęciu studentów pedagogiki

Beata Jakimiuk
Forum Pedagogiczne
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/fp.2025.1.17

Abstrakt

Artykuł prezentuje badania, których celem było ukazanie skali i form przemocy rówieśniczej na podstawie wypowiedzi studentów pedagogiki jako świadków takich zdarzeń podczas edukacji szkolnej. W badaniach zastosowano strategię jakościową, umożliwiającą pogłębioną eksplorację badanego zagadnienia, z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety z pytaniami otwartymi. Wyniki badań wskazują, że przemoc rówieśnicza występuje na wszystkich etapach edukacyjnych, jednak największe jej nasilenie odnotowano w starszych klasach szkoły podstawowej oraz w gimnazjum. Zidentyfikowano różne formy przemocy, w tym: agresję fizyczną, przemoc słowną, wykluczanie społeczne oraz cyberprzemoc. Według badanych skutki przemocy obejmują między innymi obniżenie samooceny, izolację społeczną, trudności w budowaniu relacji oraz występowanie objawów depresyjnych i lękowych.

Słowa kluczowe:

przemoc rówieśnicza, agresja, środowisko szkolne, bezpieczeństwo w szkole, badania retrospektywne

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Jakimiuk, B. (2025). Bezpieczeństwo w szkole. Rozpoznanie przejawów i skutków przemocy rówieśniczej w retrospektywnym ujęciu studentów pedagogiki. Forum Pedagogiczne, 15(1), 201–212. https://doi.org/10.21697/fp.2025.1.17

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.