Opublikowane: 2016-11-12

Przygotowanie nauczycieli do organizowania procesu kształcenia w pedagogice herbartowskiej

Надежда Орестовна Федчишин
Forum Pedagogiczne
Dział: Colloquia
https://doi.org/10.21697/fp.2013.1.05

Abstrakt

W artykule przeanalizowano proces kształcenia przyszłych nauczycieli w ujęciu pedagogiki herbartowskiej. Przypomniano współcześnie mało znane terminy, takie jak: „ciekawość pedagogiczna”, „pedagogiczna zdolność do refleksji” i „takt pedagogiczny”. Prześledzono ponadto rozwój szkół ćwiczeń, w których adepci do zawodu nauczyciela zdobywali swoje praktyczne doświadczenia pedagogiczne.
Zdaniem autorki na szczególną uwagę zasługuje zalecenia Herbarta odnoszące się do nauczycieli, aby planowali swoje działania dydaktyczne i starali się prawidłowo ocenić sytuacje, w których się znajdują.

Słowa kluczowe:

pedagogika herbartowska, przygotowanie nauczyciela, seminarium pedagogiczne, związek teorii i praktyki, takt pedagogiczny

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Федчишин, Н. О. (2016). Przygotowanie nauczycieli do organizowania procesu kształcenia w pedagogice herbartowskiej. Forum Pedagogiczne, 3(1), 85–105. https://doi.org/10.21697/fp.2013.1.05

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.