Opublikowane: 2016-11-13

Nowa koncepcja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami

Andrzej Twardowski
Forum Pedagogiczne
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/fp.2014.1.02

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest nowa koncepcja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami. Dopiero w ostatnim dwudziestoleciu tradycyjny paradygmat wczesnego wspomagania, skoncentrowany na specjalistach, został zastąpiony nowym, skoncentrowanym na rodzinie. Istota zmiany polegała na odejściu od oddziaływań prowadzonych bezpośrednio z niepełnosprawnym dzieckiem na rzecz współpracy z rodziną i budowania partnerskich relacji z jej członkami.
Autor przedstawia własny model wczesnego wspomagania rozwoju dziecka skoncentrowanego na interakcjach rodzice – dziecko. Opisuje cztery główne elementy modelu: (1) cechy interakcji wspomagających rozwój dziecka, (2) codzienne czynności rodziny, (3) ciekawość i zainteresowania dziecka oraz (4) strategie postępowania rodziców w toku interakcji z dzieckiem.

Słowa kluczowe:

wczesne wspomaganie, dzieci z niepełnosprawnościami, rozwój, rodzina

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Twardowski, A. (2016). Nowa koncepcja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami. Forum Pedagogiczne, 4(1), 15–33. https://doi.org/10.21697/fp.2014.1.02

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.