Alves-Martins M., Peixoto F., Gouveia-Pereira M., Amaral V., Pedro I. (2002). Self-esteem and academic achievement among adolescents. „Educational Psychology”, nr 1, s. 51–62.
Appelt K., Jabłoński S. (2004). Osiągnięcia i zagrożenia dla rozwoju dziecka w wieku szkolnym. W: Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy. Brzezińska A., Hornowska E. (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Baldwin S. A., Hoffmann J. P. (2002). The dynamics of self-esteem: A growth-curve analysis. „Journal of Youth & Adolescence”, nr 2, s. 101–115.
Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Blyth D. A., Simmons R. G., Carlton-Ford S. (1983). The adjustment of early adolescents to school transitions. „Journal of Early Adolescence”, nr 2, s. 105–120.
Brzezińska A. I. (2005). Jak skutecznie wspomagać rozwój? W: Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Brzezińska A. I. (red.). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Chiu L. H. (1988). Testing the test. Measures of self-esteem for school-age children. „Journal of Counseling and Development”, nr 6, s. 293–301.
Cywińska M. (2017). Stres dzieci w młodszym wieku szkolnym. Objawy, przyczyny, możliwości przeciwdziałania. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Engler B. (2013). Personality theories. Canada, CA: Wadsworth Cengage Learning.
Ross C. E., Broh B.A. (2000). The roles of self-esteem and the sense of personal control in the academic achievement process. „Sociology of Education”, nr 73, s. 270–284.
Glazzard J. (2010). The impact of dyslexia on pupil’s self-esteem. Dostępny na: https://doi.org/10.1111/j.1467-9604.2010.01442.x (otwarty: 10.10.2019).
Januszewska E. (1995). Osiągnięcia szkolne oraz poziom lęku u dzieci. Badanie uwarunkowań. W: Lęk. Zjawisko motywowane. Tłokiński W. (red.). Warszawa: Drukarnia Naukowo-Techniczna.
Karolczak-Biernacka B. (1989). Nauczyciel jako źródło lęku u uczniów. „Nauczanie i Wychowanie”, nr 1–2.
Klus-Stańska D. (2004). Adaptacja szkolna siedmiolatków. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Korczyński S. (2015). Stres w środowisku edukacyjnym młodzieży. Warszawa: Delfin S.A
Lazarus R. S. (1991). Emotion and adaptation. New York: Oxford University Press.
Łosiak W. (2007). Psychologia emocji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Michalak R. (2013). Dziecko u progu edukacji przedmiotowej. Studium teoretyczno-empiryczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Petlak E. (2007. Klimat szkoły, klimat klasy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Segiet K. (2011). Dziecko i jego dzieciństwo w perspektywie naukowego poznania i doświadczania rzeczywistości. Studium pedagogiczno-społeczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Trautwein U., Lüdtke O., Köller O., Baumert J. (2006). Self-esteem, academic self-concept, and achievement: How the learning environment moderates the dynamics of self-concept. „Journal of Personality and Social Psychology”, nr 2, s. 334–349.
Walz G., Bleur J. (1992). Student self-esteem: A vital element of school success. Greensboro: ERIC Counseling and Personnel Service, Inc.
Wigfield A., Eccles J. S., MacIver D., Reuman D. A., Midgley C. (1991). Transitions during early adolescence: Changes in children’s domain-specific self-perceptions and general self-esteem across the transition to junior high school. „Developmental Psychology”, nr 4, s. 552–565.
Zoller Booth M., Gerard J. M (2014). Adolescents Stage-Environment Fit in Middle and High School: The relationship between students perceptions of their school and themselves. „Youth & Society”, nr 6, s. 735–755.
Google Scholar