Opublikowane: 2021-10-27

Afiliacja czasopism do pedagogiki, psychologii i nauk socjologicznych w świetle danych z wykazu czasopism punktowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa wyższego w roku 2019

Sławomir Pasikowski
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2021.1.02

Abstrakt

Jednym z podstawowych instrumentów ewaluacji nauki są rankingi czasopism, które określają wartość publikacji afiliowanych do poszczególnych dyscyplin naukowych. Zmiana warunków ewaluacji, wprowadzona w Polsce reformą Konstytucja dla nauki, wyznacza nowe zasady oceny czasopism i publikowanych w nich prac. Pozwala przyjrzeć się bliżej relacjom między dyscyplinami naukowymi. Artykuł prezentuje wyniki badań, w których wykorzystano dane z pierwszej wersji ministerialnego wykazu czasopism punktowanych, opublikowanego w 2019 roku. Analizie poddano punktację i współafiliacje czasopism do pedagogiki i najbliżej współpracujących z nią dyscyplin, tj. psychologii i nauk socjologicznych. Rezultaty wskazują na podobieństwo rozkładów punktacji czasopism, różnice zaś widoczne są w strukturze afiliacji czasopism do dyscypliny i współdzielenia tej afiliacji.

Słowa kluczowe:

punktacja czasopism, afiliacja czasopism, reforma nauki

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Pasikowski, S. (2021). Afiliacja czasopism do pedagogiki, psychologii i nauk socjologicznych w świetle danych z wykazu czasopism punktowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa wyższego w roku 2019. Forum Pedagogiczne, 11(1), 17–28. https://doi.org/10.21697/fp.2021.1.02

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.