Wartości emancypacyjne i obywatelsko – narodowe w wychowaniu skautowym dziewcząt na ziemiach polskich do 1921 roku

Edyta Głowacka Sobiech
Saeculum Christianum
Sección: Rozprawy i Artykuły
https://doi.org/10.21697/sc.2021.28.2.15

Resumen

Celem artykułu jest opisanie procesu emancypacji w skautingu oraz edukacji obywatelskiej w wychowaniu skautowym dziewcząt/kobiet/skautek na ziemiach polskich do 1921 roku. Rok 1921 jest kluczowy, bo zamyka kwestię wywalczenia przez kobiety w Polsce części praw (prawa wyborcze) oraz prostuje sprawy narodowe – Polska odzyskuje niepodległość i kończą się walki o jej granice, jednoczy się harcerstwo. W artykule pokazano, jaką rolę w życiu skautek odegrały ścieżka samodzielności i emancypowania, a przede wszystkim edukacja obywatelska i wychowanie skautowe. Tekst odpowiada na pytanie, na ile imperatyw „mówić i działać” odzwierciedlający kompetencje emancypacyjne i obywatelskie znajduje odzwierciedlenie w historii skautingu żeńskiego na ziemiach polskich (do 1921 roku).

Descargar archivos

Normas de citación

Głowacka Sobiech, E. (2021). Wartości emancypacyjne i obywatelsko – narodowe w wychowaniu skautowym dziewcząt na ziemiach polskich do 1921 roku. Saeculum Christianum, 28(2), 210–221. https://doi.org/10.21697/sc.2021.28.2.15

##plugins.themes.libcom.share##


##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##