Opublikowane: 2024-09-09

Wartości emancypacyjne i obywatelsko – narodowe w wychowaniu skautowym dziewcząt na ziemiach polskich do 1921 roku

Edyta Głowacka Sobiech
Saeculum Christianum
Dział: Rozprawy i Artykuły
https://doi.org/10.21697/sc.2021.28.2.15

Abstrakt

Celem artykułu jest opisanie procesu emancypacji w skautingu oraz edukacji obywatelskiej w wychowaniu skautowym dziewcząt/kobiet/skautek na ziemiach polskich do 1921 roku. Rok 1921 jest kluczowy, bo zamyka kwestię wywalczenia przez kobiety w Polsce części praw (prawa wyborcze) oraz prostuje sprawy narodowe – Polska odzyskuje niepodległość i kończą się walki o jej granice, jednoczy się harcerstwo. W artykule pokazano, jaką rolę w życiu skautek odegrały ścieżka samodzielności i emancypowania, a przede wszystkim edukacja obywatelska i wychowanie skautowe. Tekst odpowiada na pytanie, na ile imperatyw „mówić i działać” odzwierciedlający kompetencje emancypacyjne i obywatelskie znajduje odzwierciedlenie w historii skautingu żeńskiego na ziemiach polskich (do 1921 roku).

Słowa kluczowe:

emancypacja, żeński skauting, harcerstwo, wychowanie obywatelskie, wychowanie narodowe

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Głowacka Sobiech, E. (2024). Wartości emancypacyjne i obywatelsko – narodowe w wychowaniu skautowym dziewcząt na ziemiach polskich do 1921 roku. Saeculum Christianum, 28(2), 210–221. https://doi.org/10.21697/sc.2021.28.2.15

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.