Opublikowane: 2021-01-20

Cele kształcenia w poznańskich szkołach średnich okresu staropolskiego do 1773 r.

Michał Nowicki
Saeculum Christianum
Dział: Rozprawy i Artykuły
https://doi.org/10.21697/sc.2020.27.2.8

Abstrakt

Poznań przed 1773 r. posiadał dwie szkoły średnie – Akademię Lubrańskiego oraz kolegium jezuickie. Obie prestiżowe i sławne w ówczesnej Rzeczypospolitej. Czy istniały jakieś elementy ich programu wychowania, które w znaczącym stopniu je różnicowały? Artykuł próbuje udzielić odpowiedzi na to pytanie poprzez analizę celów wychowawczych realizowanych w obu placówkach w omawianym czasie na podstawie tekstów o charakterze normatywnym, zeszytów uczniowskich, skryptów wykładów, publikacji twórczości uczniowskiej, programów teatralnych. Zwłaszcza ta druga kategoria źródeł jest ważna, gdyż pokazuje w sposób pewny, czego faktycznie uczono w tych szkołach, na jakie wartości zwracano szczególną uwagę.

Słowa kluczowe:

Akademia Lubrańskiego, Kolegium Jezuitów w Poznaniu, szkolnictwo średnie, historia nowożytna, historia wychowania

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Nowicki, M. (2021). Cele kształcenia w poznańskich szkołach średnich okresu staropolskiego do 1773 r. Saeculum Christianum, 27(2), 103–114. https://doi.org/10.21697/sc.2020.27.2.8

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.