Bieńkowski T., Antyk w literaturze i kulturze staropolskiej (1415-1750). Główne problemy i kierunki recepcji, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1976.
Google Scholar
Bieńkowski T., Dobrzycki J., Staropolski świat nauki: uczeni i szkoły wobec osiągnięć nowożytnych nauk przyrodniczych, Warszawa 1998.
Google Scholar
Bierlaire F., Un livre du maître au XVIe siècle: Erasme expliqué par Hegendorf, „Quaerendo”, 1972, t. 2, nr 3, s. 200-219.
DOI: https://doi.org/10.1163/157006972X00058
Google Scholar
Bogucka M., Dzieje kultury polskiej do 1918 roku, Wrocław 1991.
Google Scholar
Bogucka M., Ziemia i czasy Kopernika, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1972.
Google Scholar
Budzyński J., Paideia humanistyczna, czyli wychowanie do kultury. Studium z dziejów klasycznej edukacji w gimnazjach XVI-XVIII wieku (na przykładzie Śląska), Częstochowa 2003.
Google Scholar
Cytowska M., Od tłumacza, w: Erazm z Rotterdamu, Pisma moralne. Wybór, Wrocław–Warszawa–Kraków 1970, s. 5-26.
Google Scholar
Domański J., Erazm i filozofia: studium o koncepcji filozofii Erazma z Rotterdamu, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1973.
Google Scholar
Domański J., Użytkownicy i badacze dziedzictwa antycznego, czyli o różnicy między humanizmem i humanistyką, w: Philologica, litteraria, humaniora. Studia i szkice z dziejów recepcji dziedzictwa antycznego, red. J. Domański, Warszawa 2009, s. 47-52.
Google Scholar
Domański J., Wprowadzenie, w: Dezyderiusza Erazma z Rotterdamu „List o filozofii ewangelicznej”, Warszawa 2022, s. 6-112.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323555513
Google Scholar
Erazm z Rotterdamu, Collected Works of Erasmus: Literary and Educational Writings, 1 and 2, red. C.R. Thompson, Toronto 1978.
Google Scholar
Erazm z Rotterdamu, Erasmus van Rotterdam groet Christoph Hegendorf van Leipzig, w: De correspondentie van Desiderius Erasmus. Deel 8. Brieven 1122-1251, red. T.L. ter Meer, T. Osinga, Rotterdam 2011, s. 136-137.
Google Scholar
Erazm z Rotterdamu, O wychowaniu dzieci, w: Erazm z Rotterdamu, Pisma moralne. Wybór, tłum. M. Cytowska, Wrocław–Warszawa–Kraków 1970, s. 27-115.
Google Scholar
Erazm z Rotterdamu, Pochwała głupoty, w: Wybór pism, tłum. E. Jędrkiewicz, Wrocław–Warszawa–Kraków 1992, s. 10-162.
Google Scholar
Erazm z Rotterdamu, Podręcznik żołnierza chrystusowego nauk zbawiennych pełny, tłum. J. Domański, Warszawa 1965.
Google Scholar
Erazm z Rotterdamu, Polecany spis lektur, w: Wybór pism, tłum. M. Cytowska, Wrocław–Warszawa–Kraków 1992, s. 276-302.
Google Scholar
Hegendorfer K., Declamationes Octo, Argentoratum 1533.
Google Scholar
Hegendorfer K., Epistola Methodica de Ratione legendi Evangelio graphous (etc.), Lipsiae 1520.
Google Scholar
Hegendorfer K., Erasmus D., De duplici copia verborum ac rerum, Colonia 1530.
Google Scholar
Hegendorfer K., Racja studiowania, „Kronika Miasta Poznania”, 1999, nr 2: Jan Lubrański i jego dzieło, tłum. A. Pawlaczyk, s. 213-227.
Google Scholar
Hegendorfer K., Studiorum Ratio auctore [...], w: Stichologia sev ratio scribendorvm versvvm, stvdiosis in Neacademia Posnaviensi [!] dictata [...] Avtore Christophoro Hegendorffino, Vitebergae 1534, f. Dv-Fvi v.
Google Scholar
Huizinga J., Erazm, tłum. M. Kurecka, Warszawa 1964.
Google Scholar
Kapuścińska A., Renesansowy model kulturowej wspólnoty Europy w oczach pisarzy polskich XVI wieku, w: Humanistyczne modele kultury nowożytnej wobec dziedzictwa starożytnego, red. M. Prejs, Warszawa 2010, s. 111-152.
Google Scholar
Kot S., Historia wychowania, t. 1: Od starożytnej Grecji do połowy wieku XVIII, Warszawa 1994.
Google Scholar
Lichański J.Z., Retoryka a epoki kulturalne i prądy literackie, w: Przełom wieków XVI i XVII w literaturze i kulturze polskiej, red. B. Otwinowska, J. Pelc, Wrocław 1984, s. 295-310.
Google Scholar
Luter M., Do burmistrzów i rajców wszystkich miast w Niemczech, iż powinni zakładać i utrzymywać szkoły chrześcijańskie, w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, red. S. Wołoszyn, Kielce 1995, t. 1, s. 299-300.
Google Scholar
Łempicki S., Polskie koneksje dynastii Manucjuszów, w: Renesans i humanizm w Polsce. Materiały do studiów, Kraków 1952, s. 33-99.
Google Scholar
Mazurkiewicz K., Początki Akademji Lubrańskiego w Poznaniu (1519-1535). Przyczynek do dziejów rozwoju nauk humanistycznych w Polsce, Poznań 1921.
Google Scholar
Nowicki M., Akademia Lubrańskiego: organizacja szkoły i działalność wychowawcza, Warszawa 2015.
Google Scholar
Nowicki M., Profil wychowawczy Akademii Lubrańskiego na tle sporu Krzysztofa Hegendorfera z Grzegorzem Szamotulczykiem, w: Ku źródłom wartości, red. P. Orlik, Poznań 2008, s. 327-334.
Google Scholar
Nowicki M., Vir orator czy vir probus, czyli problem recepcji antycznych wartości wychowawczych w programie wychowawczym Akademii Lubrańskiego, w: Ku źródłom wartości, red. P. Orlik, Poznań 2008, s. 313-326.
Google Scholar
Skuratowicz J., Kóčka-Krenz H., Pudelska A., Akademia Lubrańskiego: pomnik wielkopolskiej kultury i nauki, Poznań 2017.
Google Scholar
Suchodolski B., Narodziny nowożytnej filozofii człowieka, Warszawa 1963.
Google Scholar
Woodward W.H., Desiderius Erasmus concerning the aim and method of education, Honolulu, Hawaii 2002.
Google Scholar
Zagrodzka A., Vittorino da Feltre: pedagog z XV wieku, Warszawa 2014.
Google Scholar