Procedura recenzowania artykułów w „Studia Teologiczne Białystok Drohiczyn Łomża” jest zgodna z zaleceniami opisanymi w broszurze Ministerstwa Nauki Szkolnictwa Wyższego „Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce”, Warszawa 2011r. i zasadami etyki publikacyjnej zgodnymi z wytycznymi Komitetu do spraw Etyki Publikacyjnej (COPE - Committee on Publication Ethics)(https://www.wolterskluwer.com/pl-pl/solutions/informacje/dla-autorow/zasady-etyki-publikacyjnej). Na każdy etapie procedowania obowiązuje wszystkich zasada rzetelności, poufności i wywiązywania się czasowego.
- Autorzy przekazują pracę do publikacji wraz z pisemnym „Oświadczenie Autora tekstu” przez system elektroniczny Platform & Workfow by OJS/PKP wchodzą na stronę internetową https://czasopisma.uksw.edu.pl/ W ten sposób wyrażają zgodę na proces recenzji.
- Korzystanie z systemu OJS czyni proces recenzowania przejrzystym i transparentnym oraz pozwala na podjęcie dyskusji na każdym etapie procesu recenzyjnego.
- Nadesłane publikacje są poddane ocenie w pierwszej kolejności przez Redakcję (recenzja wewnętrzna).
- W wewnętrznej recenzji biorą udział Redaktor Naczelny i Zastępca oraz Redaktorzy Tematyczni, którzy sugerują dobór zewnętrznych recenzentów.
- Następnie publikacje są poddane podwójnie ślepej procedurze recenzji (double-blind review process) dokonanej przez rzetelnych recenzentów, którzy posiadają co najmniej stopień doktora i są biegli w swojej dziedzinie.
- Recenzji zewnętrznej dokonują zasadniczo pracownicy naukowi spoza jednostki, przy której afiliowany jest Autor, niepozostający z Autorem w konflikcie interesów, przez który rozumie się stosunki osobiste, jak małżeństwo czy pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia, a także podległość zawodową, współpracę naukową w ciągu ostatnich dwóch lat etc.
- Redakcja zastrzega sobie prawo do wyznaczania recenzentów z własnego środowiska naukowego w przypadku Autorów afiliowanych przy uczelniach innych niż UKSW Warszawa. Recenzentami nie mogą być Redaktor Naczelny i Zastępca oraz Sekretarz Redakcji.
- W przypadku, gdy grono specjalistów w danej dziedzinie byłoby bardzo wąskie, dopuszcza się odstępstwa od powyższych zasad.
- Prace recenzowane są poufnie i anonimowo.
- Pracy nadawany jest numer redakcyjny, identyfikujący ją na dalszych etapach procesu wydawniczego, aby zachować zasadę wzajemnej anonimowości recenzenta i autora artykułu.
- Recenzja ma zawsze formę pisemną (elektroniczną) i kończy się jednoznacznym wnioskiem odnośnie do dopuszczenia tekstu do publikacji (tj. przyjęcia) albo odrzucenia tekstu (tj. nieprzyjęcia do publikacji). Formularz recenzji tekstu znajduje się na stronie internetowej czasopisma.
- Decyzja Recenzenta ograniczona jest do poniższych możliwości:
- Przyjąć artykuł do publikacji w przedstawionej formie.
- Przyjąć artykuł do publikacji po uwzględnieniu poprawek.
- Odrzucić artykuł.
- Rzetelnie umotywowane opinie przedstawione w recenzji są wiążące dla Autora recenzowanego artykułu. Ma on obowiązek uwzględnić zalecenia recenzentów i w określony sposób poprawić artykuł. Wszystkim recenzentom przysługuje prawo do powtórnej weryfikacji pracy.
- W przypadku spornych Redaktor może zarządzić odrzucenie artykułu lub wyznaczenie kolejnej rundy recenzji.
- Recenzent winien zaalarmować Redakcję wobec zaistnienia ewentualnego podobieństwa recenzowanego artykułu do jakichkolwiek wcześniej publikowanych treści.
- Recenzent winien sporządzić recenzję bez zbędnej zwłoki. Zwyczajowo terminem przeznaczonym na sporządzenie recenzji są cztery tygodnie.
- Recenzentom nie wolno wykorzystywać wiedzy na temat pracy przed jej publikacją.
Ostateczną kwalifikację do druku podejmuje Redaktor Naczelny na podstawie analizy uwag zawartych w recenzji i ostatecznej wersji artykułu dostarczonej przez Autora.
Formularz recenzji