Opublikowane: 2023-12-31

Telewizyjne poranki w Japonii: socjologiczne aspekty asadora

Amelia Mandrewicz-Kanasugi
Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne
Dział: Próby i debiuty
https://doi.org/10.21697/ucs.2023.32.2.04

Abstrakt

Za jeden z najważniejszych gatunków telewizyjnych uchodzi serial, który ze względu na dostarczanie informacji o otaczającej rzeczywistości może być uznawany za „fakt społeczny”, a jego konsumpcja staje się elementem codziennych praktyk. Odzwierciedleniem tego podejścia jest również metafora „medialnego lustra rzeczywistości”, którą opisywane są seriale telewizyjne. Podobnie myśli się o konkretnym gatunku serialu telewizyjnego w Japonii, czyli o porannych serialach znanych pod nazwą asadora. Celem artykułu jest przybliżenie historii japońskich seriali porannych, ich specyfiki, pełnionych funkcji, a także próba scharakteryzowania tego gatunku, odmiennego od opery mydlanej, sitcomu czy rodzimej telesagi. Punktem odniesienia są prace polskich badaczy seriali telewizyjnych oraz wykorzystana przez nich metodologia. Zwieńczeniem pracy jest przedstawienie serialu porannego Chiritotechin, który można uznać za wzorcowy przykład omawianego gatunku.

Słowa kluczowe:

Japonia, serial telewizyjny, japoński serial poranny, asadora

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Mandrewicz-Kanasugi, A. (2023). Telewizyjne poranki w Japonii: socjologiczne aspekty asadora. Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, 32(2), 45–57. https://doi.org/10.21697/ucs.2023.32.2.04

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.