Opublikowane: 2024-06-30

„Odzyskałem swoje życie…” – edukacja domowa jako przyjazna forma edukacji dla ucznia i jego rodziny w opinii badanych rodziców

Kinga Lendzion
Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21697/ucs.2024.33.1.06

Abstrakt

Edukacja domowa jest jedną z alternatywnych form edukacji, w której rodzice przejmują obowiązek kształcenia swoich dzieci. Przyczyny rezygnacji z edukacji szkolnej i podejmowania edukacji domowej są różne, jednak coraz częściej na pierwszy plan wysuwa się negatywna ocena szkół systemowych przez rodziców i uczniów. Wśród walorów nauczania domowego wskazuje się m.in. możliwość dostosowania wymogów edukacyjnych do indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka, brak dyscyplinującego i tym samym stresującego środowiska szkolnego.

W artykule autorka prezentuje wyniki badań jakościowych przeprowadzonych wśród rodziców edukujących dzieci w domu. Jednym z celów podjętych wywiadów było zbadanie, jak rodzice postrzegają nauczanie dzieci w domu. W trakcie analizy zgromadzonych danych wyróżniono 9 grup (rodzin kodów), w tym między innymi: efekty przejścia na edukację domową, a w niej dwie główne podgrupy kodów – zmiany w zachowaniu dziecka w życiu codziennym oraz zmiany w życiu rodzinnym, a wśród nich kolejne podgrupy kodów. Z wypowiedzi rodziców wynika, że edukacja domowa stwarza przyjazne środowisko edukacyjne zarówno dla dzieci, jak i dla całej rodziny.

Słowa kluczowe:

edukacja domowa, rodzina, system edukacji, konstruktywistyczny model kształcenia

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Lendzion, K. (2024). „Odzyskałem swoje życie…” – edukacja domowa jako przyjazna forma edukacji dla ucznia i jego rodziny w opinii badanych rodziców . Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, 33(1), 55–70. https://doi.org/10.21697/ucs.2024.33.1.06

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.