Opublikowane: 2018-11-26

SYTUACJA MATERIALNO-EKONOMICZNA GOSPODARSTW DOMOWYCH W POLSCE ORAZ ZNACZENIE WPROWADZENIA PROGRAMU „RODZINA 500 PLUS” W RAMACH KOMPLEKSOWEJ RODZINNEJ POLITYKI SPOŁECZNEJ

Dariusz Prokopowicz

Abstrakt

Rodziny w Polsce prowadzą gospodarstwa domowe, dysponując znacznie niższym dochodem rozporządzalnym w porównaniu z rodzinami w krajach Europy Zachodniej. Poziom konsumpcji rodzin w Polsce w ostatnich latach zbliża się do średniej w Unii Europejskiej, natomiast poziom oszczędności nadwyżek finansowych jest nadal pięciokrotnie niższy od tej średniej. W Polsce od wielu lat relatywnie najniższe dochody osiągały rodziny wielodzietne. Podobne relacje kształtują się w zakresie sytuacji mieszkaniowej i wyposażenia gospodarstwa domowego w dobra trwałego użytku. Uruchomiony w kwietniu 2016 r. program „Rodzina 500 plus” znacznie zmniejsza skalę tej niekorzystnej społecznie i ekonomicznie relacji, tj. dotychczasowej najniższej dochodowości w rodzinach wielodzietnych. Program ten powinien także pozytywnie zadziałać w kwestii strategicznego celu społeczno-gospodarczego, jakim jest ograniczenie skali demograficznego procesu starzenia się społeczeństwa, tj. ograniczenie potencjalnej możliwości ogłoszenia w perspektywie kolejnych kilkudziesięciu lat niewypłacalności partycypacyjnego systemu emerytalnego prowadzonego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Słowa kluczowe:

sytuacja materialna, rodzina, gospodarstwa domowe, społeczeństwo, „Rodzina 500 plus”, polityka rodzinna, polityka społeczna, dochody, oszczędności, konsumpcja

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Prokopowicz, D. (2018). SYTUACJA MATERIALNO-EKONOMICZNA GOSPODARSTW DOMOWYCH W POLSCE ORAZ ZNACZENIE WPROWADZENIA PROGRAMU „RODZINA 500 PLUS” W RAMACH KOMPLEKSOWEJ RODZINNEJ POLITYKI SPOŁECZNEJ. Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, 18(1). Pobrano z https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/ucs/article/view/2942

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.