Adamczyk A. (2011), Romni wśród Romów. Kobieta w kulturze romskiej. „Przegląd Politologiczny” 2: 37–44.
Google Scholar
Andrasz E. (2009), Edukacja w życiu Romów i jej wpływ na poczucie własnej tożsamości. [w:] B. Weigl (red.) Romowie 2009. Między wędrówką a edukacją. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”, s. 44–49.
Google Scholar
Babicki M.A. (2013), Język romski w Europie na początku XXI wieku. [w:] J. Faryś, P.J. Krzyżanowski, B.A. Orłowska (red.) Romowie w Europie. Tożsamość i współczesne wyzwania. Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, s. 185–194.
Google Scholar
Bartosz A. (1994), Nie bój się Cygana. Sejny: Pogranicze.
Google Scholar
Cukras-Strelągowska J. i Strelągowski J. (2009), W kierunku edukacji międzykulturowej. Parafialna Szkoła Romska w Suwałkach. „Kultura i edukacja” 1: 111–127.
Google Scholar
Ficowski J. (1989), Cyganie w Polsce. Dzieje i obyczaje. Warszawa: Wydawnictwo Interpress.
Google Scholar
Fraser A. (2001), Dzieje Cyganów. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Gerlich M.G. i Gerlich M.A. (2011), Problem edukacji w dyskursie potocznym Romów w Polsce. Wybrane aspekty problemu. [w:] M. Kołaczek, J. Talewicz-Kwiatkowska (red.) Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkół podstawowych specjalnych i masowych – konteksty społeczne. Oświęcim: Wydawca: Stowarzyszenie Romów w Polsce, s. 19–34.
Google Scholar
Gerlich M.A. (2008), Romanipen czy McŚwiat. [w:] T. Paleczny, J. Talewicz-Kwiatkowska (red.) Tożsamość kulturowa Romów w procesie globalizacji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 107–115.
Google Scholar
Godlewska-Goska M. (2011), Kobiety romskie – znaczenie dla tożsamości współczesnych Romów. [w:] M. Godlewska-Goska, J. Kopańska (red.) Życie w dwóch światach. Tożsamość współczesnych Romów. Warszawa: Wydawnictwo DiG, s. 213–440.
Google Scholar
Godlewska-Goska M. (2013), Kulturowe uwarunkowania stosunku Romów do edukacji szkolnej dziewcząt. [w:] J. Faryś, P.J. Krzyżanowski, B.A. Orłowska (red.) Romowie w Europie. Tożsamość i współczesne wyzwani. Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, s. 205–228.
Google Scholar
Grzelak E. i Grzelak J. (2012), Kompetencja komunikacyjna Romów. Strategie grzecznościowe w polskoromskich relacjach interkulturowych. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” T. 19 (39), z. 1., s. 23–36.
Google Scholar
Jakimik E.A. i Parno-Gierliński K. (2009), Kobieta w środowisku romskim. Szczecinek: Wydawca: Związek Romów Polskich z siedzibą w Szczecinku.
Google Scholar
Kopańska J. (2011), Dylematy tożsamościowe Cyganów (Romów) w Polsce. [w:] M. Godlewska-Goska, J. Kopańska (red.) Życie w dwóch światach. Tożsamość współczesnych Romów. Warszawa: Wydawnictwo DiG, s. 31–212.
Google Scholar
Kowarska A. J. (2005), Polska Roma. Tradycja i nowoczesność. Warszawa: Wydawnictwo DiG.
Google Scholar
Kwadrans Ł. (2013), Edukacja Romów w Polsce okresu transformacji – stan obecny i możliwe propozycje na przyszłość. [w:] J. Faryś, P.J. Krzyżanowski, B.A. Orłowska (red.) Romowie w Europie. Tożsamość i współczesne wyzwania. Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, s. 237–260.
Google Scholar
Kwadrans Ł. (2008), Edukacja Romów. Studium porównawcze na przykładzie Czech, Polski i Słowacji. Wrocław – Wałbrzych: Fundacja Integracji Społecznej „Prom”, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa.
Google Scholar
Lubecka A. (2005), Tożsamość kulturowa. Bergitka Roma. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
Milewski J. (2009), Dylematy romskiej edukacji. [w:] A. Caban, G. Kondrasiuk (red.) Romowie przewodnik historia i kultura. Radom: Radomskie Stowarzyszenie Romów Romano Waśt – Pomocna Dłoń, s. 63–71.
Google Scholar
Nowicka E. (2003), Romowie w Polsce. Tradycja i nowoczesność w oczach liderów. [w:] E. Nowicka (red.) Romowie o sobie i dla siebie. Nowe problemy i nowe działania w pięciu krajach Europy ŚrodkowoWschodniej. Warszawa: Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, s. 29–59.
Google Scholar
Paleczny T. (2007), Interpersonalne stosunki międzykulturowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Paleczny T. (2011), Społeczno-kulturowe podłoże wykluczania: przypadek dzieci romskich w szkołach specjalnych w Polsce – kilka ogólnych refleksji. [w:] M. Kołaczek, J. Talewicz-Kwiatkowska (red.) Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkół podstawowych specjalnych i masowych – konteksty społeczne. Oświęcim: Wydawca: Stowarzyszenie Romów w Polsce, s. 10–18.
Google Scholar
Spionek H. (1970), Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Google Scholar
Sykuna S. (2008), Kiedy prawo zderza się z tradycją i obyczajami. [w:] T. Paleczny, J. TalewiczKwiatkowska (red.) Tożsamość kulturowa Romów w procesie globalizacji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 85–92.
Google Scholar