Andreski S. (2002), Czarnoksięstwo w naukach społecznych. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Atran S. (2013), Ewolucyjny krajobraz religii. Kraków: Nomos.
Google Scholar
Bellah R.N. (1964), Religious Evolution. „American Sociological Review” 29 (3): 358–374.
DOI: https://doi.org/10.2307/2091480
Google Scholar
Bellah R.N. (2011), Religion in Human Evolution: From the Paleolithic to the Axial Age. Cambridge MA: Harvard University Press.
DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674063099
Google Scholar
Berger P.L. (1997), Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii, przeł. W. Kurdziel. Kraków: Nomos.
Google Scholar
Berman E., Iannaccone L.R., Giuseppe R. (2007), From Empty Pews to Empty Cradles: Fertility Decline Among European Catholics. „Journal of Demographic Economics” 84(2): 149–187.
DOI: https://doi.org/10.1017/dem.2017.22
Google Scholar
Blume M. (2009), The Reproductive Benefits of Religious Affiliation, w: E. Voland, W. Schiefenhövel (red.), The Biological Evolution of Religious Mind and Behavior. Dordrecht, Heidelberg, London: Springer: 117–126.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-00128-4_8
Google Scholar
Boyer P. (2001), Religion Explained. The Evolutionary Origins of Religious Thought. New York: Basic Books, Inc.
Google Scholar
Béraud C. (2006), Prêtres de la génération Jean-Paul II : recomposition de l’ idéal sacerdotal et accomplissement de soi, „Archives de sciences sociales des religions” http://journals.openedition.org/assr/3345 (dostęp: 28.02.2021).
DOI: https://doi.org/10.4000/assr.3345
Google Scholar
Domańska E. (2021), Biohumanistyka (rozpoznanie wstępne), w: J. Axer, M. Konarzewski (red.), Ekologia interdyscyplinarności. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego: 153–172.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323553526.pp.153-174
Google Scholar
Durkheim É. (2000), Zasady metody socjologicznej, przeł. J. Szacki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Gould S.J., Lewontin R.C. (1979), The Spandrels of San Marco and the Panglossian Paradigm. „Proceedings of the Royal Society of London” 205 (1161): 581–598.
DOI: https://doi.org/10.1098/rspb.1979.0086
Google Scholar
Haidt J. (2014), Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka, przeł. A. Nowak-Młynikowska. Sopot: Smak Słowa.
Google Scholar
Kaczmarek K.M. (2013), Paradygmat funkcjonalny Herberta Spencera. „Studia Socjologiczne” 2: 31–46.
Google Scholar
Kaczmarek K.M. (2019), Janusowe oblicze wiarygodności. Kościół zaplątany w nowoczesność. „Przegląd Religioznawczy” 274 (4): 15–33.
Google Scholar
Kaczmarek K.M. (2021), Upadek Kościoła otwartego. Poznań: Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM.
Google Scholar
Kotowska I.E. (2014), Niska dzietność w Polsce w kontekście percepcji Polaków. Warszawa: MPiPS.
Google Scholar
Kołakowski L. (2000), Główne nurty marksizmu. Część I, Powstanie. Poznań, Zysk i S-ka.
Google Scholar
Pinker S. (2005), Tabula Rasa. Spory o naturę ludzką, przeł. A. Nowak. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Powell R., Clarke S. (2012), Religion as an Evolutionary Byproduct: A Critique of the Standard Model. „British Journal for the Philosophy of Science” 63 (3): 457–486.
DOI: https://doi.org/10.1093/bjps/axr035
Google Scholar
Rossano M.J. (2010), Supernatural Selection. How Religion Evolved. Oxford: Oxford University Press.
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195385816.001.0001
Google Scholar
Runciman W.G. (2009), The Theory of Cultural and Social Selection. Cambridge: Cambridge University Press.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511819889
Google Scholar
Sokołowska K. (2008), Świeckich drogi do świętości w hagiografii sarmacko-barokowej. Poznań: Wydział Teologiczny UAM.
Google Scholar
Spencer H. (1872), The Principles of Biology. Vol. I. New York: D. Appleton And Company.
Google Scholar
Spencer H. (1900), The Principles of Sociology. Vol. II. New York: D. Appleton And Company.
Google Scholar
Stark R. (1997), The Rise of Christianity. How the Obscure, Marginal Jesus Movement Became the Dominant Religious Force in the Western World in a Few Centuries. New York: HarperOne.
Google Scholar
Turner J.H., Maryanski A.R. (1988), Is ‚Neofunctionalism’ Really Functional?. „Sociological Theory”, Vol. 6, No. 1 (Spring, 1988): 110–121.
DOI: https://doi.org/10.2307/201919
Google Scholar
Wilson D.S. (2003), Darwin’s Cathedral. Evolution, Religion and the Nature of Society. Chicago and London: The University of Chicago Press.
Google Scholar
Wilson D.S. (2005), Testing Major Evolutionary Hypotheses about Religion with a Random Sample. „Human Nature” 16 (4): 382–409.
DOI: https://doi.org/10.1007/s12110-005-1016-1
Google Scholar
Wilson D.S., Green W.S. (2007), Evolutionary Religious Studies (ERS): A Beginner’s Guide, w: E. Slingerland, M. Collard, Creating Consilience: Integrating the Sciences and the Humanities. Oxford University Press.
Google Scholar
Wężowicz-Ziółkowska D., Wieczorkowska E. (red.) (2016), Biological Turn. Idee biologii w humanistyce współczesnej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar