Opublikowane: 2022-10-21

Pickup artists jako subkultura ponowoczesnego ryzyka

Artur Malec
Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21697/ucs.2022.29.1.04

Abstrakt

Celem artykułu jest przybliżenie zjawiska subkultury uwodzicieli – pickup artists (PUA), których działalność rozpoczęła się w Stanach Zjednoczonych i głównie dzięki Internetowi pojawiła się na całym świecie, także w Polsce. Obecność subkultury uwodzicieli jest wynikiem przemian, które zaszły w czasach ponowoczesności, i wpisuje się w koncepcję społeczeństwa ryzyka Ulricha Becka. W artykule scharakteryzowano główne cechy społeczności PUA, która posiada własny sposób opisu (języka) oraz świat wartości, co pozwala ją ujmować jako rodzaj subkultury, a także współczesnego ruchu maskulinistycznego wychodzącego naprzeciw pewnym oczekiwaniom mężczyzn w sferze budowania intymnych relacji z kobietami. Przedstawiona została również historia rozwoju zjawiska pickup artists oraz kontrowersje związane z działalnością społeczności uwodzicieli. Sam wzór procesu uwodzenia, zaczerpnięty z jednego z podręczników uwodzenia, opisano przy użyciu koncepcji dramaturgicznej interakcjonisty Ervinga Goffmana, która przedstawia uwodziciela jako aktora, a sam proces uwodzenia określa występem teatralnym.

Słowa kluczowe:

uwodzenie, pickup artists, społeczeństwo ryzyka, maskulinizm, subkultura, teoria dramaturgiczna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Malec, A. (2022). Pickup artists jako subkultura ponowoczesnego ryzyka. Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, 29(1), 37–44. https://doi.org/10.21697/ucs.2022.29.1.04

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.