Opublikowane: 2022-06-30

Zainteresowania poznawcze i osiągnięcia w nauce młodzieży szkół średnich – uzupełnienie ustaleń badawczych Janusza Mariańskiego i porównanie z danymi dotyczącymi młodzieży akademickiej

Marcin Choczyński
Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne
Dział: Glosa
https://doi.org/10.21697/ucs.2022.29.1.08

Abstrakt

Tematem niniejszego komunikatu badawczego są archiwalne już dane uzyskane w 2017 r. z ogólnopolskich badań socjologicznych młodzieży szkół średnich (nazywanych również w kontekście reformy systemu edukacji z 1999 r. ponadgimnazjalnymi) i młodzieży akademickiej, zatytułowanych Młodzież a wartości. Dotyczą one pola zainteresowań oraz osiągnięć w nauce młodzieży szkół średnich. Warto dodać, że badania z 2017 r. były kontynuacją serii analiz socjoreligijnych przeprowadzanych w latach 1988, 1998 oraz 2005. Badania z 2017 r. zaowocowały wydaniem dwóch niezależnych publikacji – autorskiej monografii Janusza Mariańskiego pt. Kondycja religijna i moralna młodzieży szkół średnich w latach 1988–1998–2005–2017 (2018) oraz pracy pod redakcją naukową Sławomira H. Zaręby i Marcina Zarzeckiego, zatytułowanej Między konstrukcją a dekonstrukcją uniwersum znaczeń. Badania religijności młodzieży akademickiej w latach 1988–1998–2005–2017 (2018). W pierwszej wymienionej pracy nie omówiono jednak danych dotyczących zainteresowań oraz osiągnięć w nauce młodzieży szkolnej, stąd też prezentowane są one zbiorczo po raz pierwszy w niniejszym tekście. Warto zauważyć, że zainteresowania młodzieży są dość spójne (preferencja muzyki i popularnej kultury medialnej, mniejsze zainteresowanie kulturą wysoką, elitarną), zmieniają się natomiast formy uczestnictwa i idei zainteresowań (przede wszystkim wirtualizacja).

Słowa kluczowe:

młodzież, szkoły średnie, zainteresowania, osiągnięcia w nauce

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Choczyński, M. (2022). Zainteresowania poznawcze i osiągnięcia w nauce młodzieży szkół średnich – uzupełnienie ustaleń badawczych Janusza Mariańskiego i porównanie z danymi dotyczącymi młodzieży akademickiej. Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, 29(1), 75–87. https://doi.org/10.21697/ucs.2022.29.1.08

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.