Opublikowane: 2024-07-10

Skuteczność (w) edukacji a kategoria harmonii wewnętrznej nauczyciela

Joanna Ludwika Pękala
Forum Pedagogiczne
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/fp.2024.1.14%20%20

Abstrakt

Współczesne skupienie na skuteczności edukacji jest błędnie zawężane do kategorii wydajności mierzonej metodami ilościowymi. Takie traktowanie nauczycieli i ich działań pedagogicznych może być dla edukatorów źródłem ambiwalentnych odczuć w stosunku do własnego zawodu. Autonomia i poczucie własnej skuteczności to podstawa wewnętrznej harmonii nauczyciela rozumianej jako swoisty stan równowagi. Opisana postawa jest gwarantem satysfakcji płynącej z wykonywanej pracy i zabezpiecza edukatora przed wypaleniem zawodowym.

Słowa kluczowe:

nauczyciel, poczucie skuteczności, skuteczność edukacji, harmonia wewnetrzna, harmonia interpersonalna, autonomia, ambiwalencja

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Pękala, J. L. (2024). Skuteczność (w) edukacji a kategoria harmonii wewnętrznej nauczyciela. Forum Pedagogiczne, 14(1), 171–183. https://doi.org/10.21697/fp.2024.1.14

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.