Opublikowane: 2024-12-31

Towards a Neurodiversity Paradigm in the Education of Students with Dyslexia

Małgorzata Kowalik-Olubińska
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.1.7

Abstrakt

Celem artykułu uczyniła autorka omówienie dysleksji - jednego z rodzajów specyficznych trudności w uczeniu się - przez pryzmat paradygmatu neuroróżnorodności. W paradygmacie tym ceni się różnice między ludźmi, które wiążą się z prezentowanymi przez nich unikatowymi wzorcami funkcjonowania mózgu. W świetle tego poglądu dysleksja rozpatrywana jest w kategoriach pozytywnie postrzeganej różnicy a nie zaburzenia. Zamierzeniem autorki jest też rozważenie edukacyjnych implikacji takiego podejścia do dysleksji. Za zasadniczą kwestię w tym względzie uznaje potrzebę całościowego postrzegania rozwoju i szkolnego funkcjonowania uczniów z dysleksją. Zdaniem autorki wiąże się to z koniecznością dostrzegania przez nauczycieli nie tyko trudności i problemów tych uczniów, ale także ich atutów, zdolności i talentów. Wymaga to od nauczycieli budowania kontekstu edukacyjnego przyjaznego uczniom z odmiennymi profilami rozwojowymi, kontekstu umożliwiającego wydobycie tkwiącego w nich potencjału.

Słowa kluczowe:

trudności w uczeniu się, dysleksja, paradygmat neuroróżnorodności, edukacja przyjazna uczniom z dysleksją

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kowalik-Olubińska, M. (2024). Towards a Neurodiversity Paradigm in the Education of Students with Dyslexia. Forum Pedagogiczne, 14(2.1), 87–96. https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.1.7

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.