Opublikowane: 2024-12-31

Cognitive and Metacognitive Mechanisms Used by Students with Hearing Loss During Comprehension of Literary Texts: Inferring From Explicit and Implicit Information

Agnieszka Dłużniewska
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.1.4

Abstrakt

Celem artykułu było rozpoznanie poznawczych i metakognitywnych mechanizmów czytania u uczniów z wadą słuchu. W badaniu wykorzystano metodologię ilościową, aby ocenić zrozumienie słów kluczowych dla interpretacji tekstu i zdań złożonych, a także wnioskować o wyraźnych i ukrytych intencjach autora. Wyniki pokazują, że uczniowie z ubytkiem słuchu mają znacznie niższy poziom rozumienia słów, zdań i tekstów niż ich słyszący rówieśnicy. Grupy te nie różniły się istotnie pod względem deklarowanej częstotliwości wykorzystania którejkolwiek z grup strategii (strategia globalna, wsparcie i rozwiązywanie problemów). Analiza regresji wykazała, że ​​u uczniów z wadą słuchu wnioskowanie o intencji autora tekstu na podstawie informacji wyrażonych bezpośrednio i pośrednio jest tłumaczone innymi predyktorami. Jednocześnie wyniki te potwierdzają, że zastosowanie przez nauczyciela odpowiednich strategii może pomóc w doskonaleniu umiejętności czytania ze zrozumieniem u uczniów słabosłyszących i głuchych.

Słowa kluczowe:

uczniowie z uszkodzonym słuchem, czytanie ze zrozumieniem, metakognitywne strategie czytania

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Dłużniewska, A. (2024). Cognitive and Metacognitive Mechanisms Used by Students with Hearing Loss During Comprehension of Literary Texts: Inferring From Explicit and Implicit Information. Forum Pedagogiczne, 14(2.1), 49–62. https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.1.4

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.