Opublikowane: 2023-09-01

PARENT-CHILD RELATIONSHIPS IN THE CONTEXT OF EARLY READING INITIATIONS

Kamil Kuracki , Agnieszka Dłużniewska
Forum Pedagogiczne
Dział: Colloquia
https://doi.org/10.21697/fp.2023.1.22

Abstrakt

W artykule podjęto problematykę dotyczącą znaczenia relacji rodzic-dziecko dla zaangażowania rodziców w podejmowanie wspólnych inicjacji czytelniczych z dziećmi. Badania ilościowe przeprowadzone w grupie rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi (N=198) oraz bez specjalnych potrzeb rozwojowych (N=194) pozwoliły na ustalenie związków pomiędzy deklarowanym przez obie badane grupy rodziców zaangażowaniem w podejmowanie wczesnych inicjacji czytelniczych a przejawianymi przez nich zachowaniami wspierającymi lub przymusowymi, samooceną własnych zachowań w kontakcie z dzieckiem oraz oceną zachowań dziecka, a także na rozpoznanie predyktorów zaangażowania rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i bez specjalnych potrzeb rozwojowych w podejmowanie wspólnych inicjacji czytelniczych z dziećmi. Wyniki badań wskazują m.in., że głównym predyktorem zaangażowania rodziców w podejmowanie wspólnych inicjacji czytelniczych w obu badanych grupach są działania wspierające/zaangażowane. Dodatkowo w grupie rodziców ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi  wskazano na mediacyjną rolę dokonywanej przez rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi oceny zachowań dziecka w relacji między ujawnianymi przez nich zachowaniami wspierającymi/zaangażowanymi  a  zaangażowaniem w podejmowanie wczesnych inicjacji czytelniczych z dziećmi.

Słowa kluczowe:

rodzice, specjalne potrzeby rozwojowe, czytanie, wczesne inicjacje czytelnicze

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kuracki, K., & Dłużniewska, A. (2023). PARENT-CHILD RELATIONSHIPS IN THE CONTEXT OF EARLY READING INITIATIONS. Forum Pedagogiczne, 13(1), 319–333. https://doi.org/10.21697/fp.2023.1.22

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.