Opublikowane: 2016-11-17

TRUDNOŚCI W ADAPTACJI SPOŁECZNEJ DZIECKA W PRZEDSZKOLU: BADANIE CZYNNIKÓW

IRINE GERSAMIA , NATELA IMEDADZE
Forum Pedagogiczne
Dział: Colloquia
https://doi.org/10.21697/fp.2015.2.23

Abstrakt

W artykule zanalizowano problem adaptacji społecznej dzieci w okre- sie przedszkolnym. Na podstawie przeprowadzonych badań udało się wskazać trud- ności etapu adaptacyjnego, w szczególności związane z wysokim poziomem lęku oraz specyfiką relacji międzyludzkich. Poziom lęku jako czynnik nabyty przekłada się na takie zjawiska, jak: duża wrażliwość na sytuacje, w których zaangażowane są emocje, nieświadoma niepewność w zakresie własnych umiejętności, pragnienie, by podtrzymać znaną sobie pozycję, która współgra z wizją swojej osoby, a także ostre reakcje emocjonalne w sytuacjach, gdy tej wizji grozi zmiana. W tekście przedstawiono możliwe sposoby radzenia sobie z tymi zjawiskami. Szczególną uwagę zwrócono na specjalnie wyselekcjonowane gry motoryczne, które nie tylko pozwalają dzieciom się zintegrować i pozbyć poczucia izolacji, lecz także złagodzić stres towarzyszący adaptacji do środowiska przedszkolnego.

Słowa kluczowe:

wiek przedszkolny, przedszkole, żłobek, adaptacja społeczna, poziom lęku, aktywna gra motoryczna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

GERSAMIA, I., & IMEDADZE, N. (2016). TRUDNOŚCI W ADAPTACJI SPOŁECZNEJ DZIECKA W PRZEDSZKOLU: BADANIE CZYNNIKÓW. Forum Pedagogiczne, 5(2), 253–263. https://doi.org/10.21697/fp.2015.2.23

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.