Biesta, G.J.J. (2006). Beyond learning: Democratic education for a human future. New York: Paradigm Publisher.
Google Scholar
Biesta, G.J.J. (2009). Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education. Educational Assessment Evaluation and Accountability, 21(2), 33–46.
DOI: https://doi.org/10.1007/s11092-008-9064-9
Google Scholar
Biesta, G.J.J. (2017). Lead Learner or Head Teacher? Exploring Connections Between Curriculum, Leadership and Evaluation in an ‘Age of measurement’. In M. Uljens & R.M. Ylimaki (Eds.), Bridging educational leadership, Curriculum theory and didactic. Cham: Springer.
Google Scholar
Carr, D. (2003). Making sense of education. An introduction to the philosophy and theory of education and teaching. London–New York: Routledge Falmer.
Google Scholar
Delors, J. (1996). Learning: the treasure within; report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century. Retrieved from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590 (25.03.2020).
Google Scholar
DNA Budzącej się szkoły. Retrieved on: http://www.budzacasieszkola.pl/wspieramy-w-rozwoju/programy-rozwojowe/ (25.03.2020).
Google Scholar
Dryjas, K. (2012). Koncepcja edukacji daltońskiej drogą do rozwoju samodzielności i autonomii dziecka. Retrieved from: https://blizejprzedszkola.pl/upload/files/Koncepcja_edukacji.pdf (25.03.2020).
Google Scholar
Frey, N., Hattie, J., & Fisher, D. (2018). Developing Assessment-Capable Visible Learners, Grades K-12: Maximizing Skill, Will, and Thrill. SAGE Publications.
Google Scholar
Gara, J. (2018). Casus dwupodmiotowości myślenia i działania pedagogicznego. In J. Gołkowska, K. Sipowicz, I. Patejuk-Mazurek (Eds.), Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich (pp. 423–441). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Hattie, J. (2003). Distinguishing Expert Teachers from Novice and Experienced Teachers. Retrieved from: https://research.acer.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1003&context=research_conference_2003 (25.03.2020).
Google Scholar
Hattie, J. (2008). Visible Learning. New York: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203887332
Google Scholar
Hattie, J. (2015). The applicability of Visible Learning to Higher Education. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology,1(1), 79–91.
DOI: https://doi.org/10.1037/stl0000021
Google Scholar
Hattie, J., Fisher, D., Frey, N., Gojak, L.M., Delano Moore, S., & Mellman, W. (2016). Visible Learning for Mathematics, Grades K-12: What Works Best to Optimize Student Learning. Corwin Press.
Google Scholar
Hattie, J., & Zierer, K. (2017). 10 Mindframes for Visible Learning: Teaching for Success. London–New York:
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315206387
Google Scholar
Routledge.
Google Scholar
Hattie, J. (2018). 10 Mindframes For Visible Learning Webinar. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=tANBHAy5DDU&list=PL6-HcJKsXgYHt6529jZP8Y_S28nFc9L6K&index=3 (25.03.2020).
Google Scholar
Jabłoński, S., & Wojciechowska, J. (2013). Wizja Szkoły XXI Wieku: Kluczowe kompetencje nauczyciela a nowa funkcja edukacji. Studia Edukacyjne, 27(2), 43–63.
Google Scholar
Klus-Stańska, D. (2002). Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
Google Scholar
Klus-Stańska, D. (2012). Wiedza, która zniewala. Transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji. Forum Oświatowe, 1(46),
Google Scholar
–40.
Google Scholar
Konieczko, E. (2012). W drodze do edukacji daltońskiej. Retrieved from: https://dalton.org.pl/wp-content/uploads/2017/11/miedzynarodowa-konferencja-dalton-2012.pdf (25.03.2020).
Google Scholar
Łazarczyk, M. (2018). NVC w edukacji. Retrieved from: http://fundacja-trampolina.org.pl/nvc-w-edukacji/ (25.03.2020).
Google Scholar
Marczyszyn-Berendt, J. (2018). Wdrożenie NVC w szkole. Retrieved from: https://nvclab.pl/wdrozenie-nvc-w-szkole/ (25.03.2020).
Google Scholar
Masschelein, J., & Ricken, N. (2003). Do We (Still) Need the Concept of Bildung? Educational Philosophy and Theory, 35(3), 139–154.
DOI: https://doi.org/10.1111/1469-5812.00015
Google Scholar
Mitra, S. (2012). The Hole in the Wall Project and the Power of Self-Organized Learning. Retrieved from: https://www.edutopia.org/blog/self-organized-learning-sugata-mitra (25.03.2020).
Google Scholar
Moraczewska, B. (2013). Plan daltoński jako narzędzie dla współczesnej edukacji. Konieczność czy ekstrawagancja?, Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 9(1), 351–364.
Google Scholar
Navracsics, T. (2019) (Ed.). Key competences for lifelong learning. Retrieved from: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/297a33c8-a1f3-11e9-9d01-01aa75ed71a1/language-en (25.03.2020).
Google Scholar
Parkhurst, H. (1928). Wykształcenie według planu daltońskiego. Lwów: Książnica Atlas.
Google Scholar
Ratclife, M., & Lebowsky, J.(2005). Extreme Democracy. Morrisville: Lulu.com
Google Scholar
Reinhard, K. (2018). Szkoła – uczeń – życie. Współczesne wyzwania, niepokoje i nadzieje. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 6(2), 73–82.
Google Scholar
Röhner, R. (2012). Czy Dalton jest aktualny w obecnych czasach? Retrieved from: https://dalton.org.pl/wp-content/uploads/2017/11/miedzynarodowa-konferencja-dalton-2012.pdf (25.03.2020).
Google Scholar
Sarbiewska, A. (2019a). Visible Learning and educational policies in New Zealand and Australia. Kultura i Wychowanie, 2(16), 116–132. https://doi.org/10.25312/2083-2923.16/2019_10as.
DOI: https://doi.org/10.25312/2083-2923.16/2019_10as
Google Scholar
Sarbiewska, A. (2019b). Reforming the educational system in Poland: The practice-based perspective. Forum Pedagogiczne, 2(2), 301–304. https://doi.org/10.21697/fp.2019.2.47.
DOI: https://doi.org/10.21697/fp.2019.2.47
Google Scholar
Sowińska, A., & Sowiński, R. (2017). Od nauczania do uczenia się: Nasz Plan Daltoński. Łódź: SOR-MAN.
Google Scholar
Sowińska, A., & Sowiński, R. (2019). Dlaczego Plan Daltoński? In M. Żylińska (Ed.), Nurty edukacji alternatywnej w świetle wiedzy o procesach uczenia się. Toruń: Edukatorium.
Google Scholar
Stępkowski, D. (2018). Nauczanie wychowujące – dialogiczna rama dla praktyki edukacyjnej i myślenia ogólnopedagogicznego. Studia Z Teorii Wychowania, 9(2), 79–100. Retrieved from: https://files.clickweb.home.pl/0f/5b/0f5befde-2fe3-4237-91a4-9bff37d44d2a.pdf (25.03.2020).
Google Scholar
Szulc, A. (2019). Nowa Szkoła. Szczecin: Wydawnictwo Natuli.
Google Scholar
Śliwerski, B. (2011). Recepcja planu daltońskiego Helen Parkhurst w Polsce. In R. Rohner & H. Wenke (Eds.), Pedagogika planu daltońskiego. Łódź: SOR-MAN.
Google Scholar
The world's largest evidence base on what works best in schools to accelerate student learning. Retrieved from: https://www.visiblelearning.com/content/visible-learning-research (25.03.2020).
Google Scholar
Uljens, M. (1997). School Didactics and Learning. London: Psychology Press.
Google Scholar
Uljens, M., & Ylimaki, R.M. (Eds.), Bridging Educational Leadership, Curriculum Theory and Didaktik. Cham: Springer.
Google Scholar
van der Ploeg, P. (2014). Dalton Plan. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/274570432_Dalton_Plan (25.03.2020).
Google Scholar
Żylińska, M. (2016). Kompas Budzącej się szkoły. Retrieved from: http://www.budzacasieszkola.pl/wp-content/uploads/2016/03/Kompas-Budz%C4%85cej-si%C4%99-szko%C5%82y-1.pdf (25.03.2020).
Google Scholar
Żylińska, M. (2017). Powinniśmy odejść od kultury nauczania i wprowadzić kulturę uczenia się. Retrieved from: https://dziecisawazne.pl/marzena-zylinska-1/ (25.03.2020).
Google Scholar