Opublikowane: 2020-07-18

Education and its visibility: school transformation initiatives in Poland

Anna Sarbiewska
Forum Pedagogiczne
Dział: Colloquia
https://doi.org/10.21697/fp.2020.2.20

Abstrakt

W oparciu o teoretyczne modele kultury pedagogicznej przeanalizowano w artykule trzy współczesne inicjatywy edukacyjne w polskich szkołach publicznych. Rozważania obejmują działania związane z nauczaniem, uczeniem się i związkiem między nimi wyrażonym pojęciem edukacji. Tekst składa się z czterech części. W pierwszej zaprezentowano kulturę pedagogiczną, wyszczególniając trzy teoretyczne modele kształcenia. Druga część zawiera zestawienie pojęcia „widoczność” wywodzącego się z badań opartych na dowodach z procesami edukacyjnymi. Trzecia część przybliża w kontekście idei widocznej edukacji podstawy współczesnych inicjatyw pedagogicznych: Plan daltoński, Komunikacja bez przemocy oraz Budząca się szkoła. Ostatnia część artykułu zawiera ocenę omówionych projektów udoskonalenia edukacji szkolnej.

Słowa kluczowe:

widoczność, uczenie się, nauczanie, kształcenie, Komunikacja bez przemocy, Budząca się szkoła, Plan daltoński

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Sarbiewska, A. (2020). Education and its visibility: school transformation initiatives in Poland. Forum Pedagogiczne, 10(2), 273–288. https://doi.org/10.21697/fp.2020.2.20

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.