Published: 2022-10-17

Person – education – a student of different neural developments in the area of pedagogical accompaniment

Agata Borowska
Pedagogical Forum
Section: Debuts
https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.29

Abstract

Artykuł skupia się na wyjaśnieniu istoty pedagogiki towarzyszenia w procesie wychowawczym w autonomicznej przestrzeni świadomości relacyjnej wychowawca - wychowanek. Podejmuje temat rozumienia wymiaru duchowego i jego wpływu na kształtowanie się procesu w kierunku samodzielności, samostanowienia wychowanka w który wpisana jest osobowa godność człowieka. Obecność dwóch interpretacji – antropologicznej i duchowej wzbogaca rozumienie istoty człowieka również w relacji z Transcedentem – Bogiem. Podnosi kwestię istotnego związku pomiędzy personalizmem, a wychowywaniem religijnym, mającym wpływ na kształtowanie się postaw moralno – etycznych wychowanka. Stanowi wołanie o wychowywanie w duchu rozumiejącym osób sprawnych inaczej, odmiennie, bez wartościowania i nadawania stereotypowych schematów ich postrzegania. Uwzględnienie perspektywy neuroodmienności w neurożnorodnym świecie wnosi kontekst rozumienia człowieka sprawnego inaczej, nie w obszarze medykalizacyjnym, ale społeczno-kulturowo-filozoficznym.

Download files

Citation rules

Borowska, A. (2022). Person – education – a student of different neural developments in the area of pedagogical accompaniment. Pedagogical Forum, 12(1), 473–493. https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.29

Cited by / Share

This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.