Opublikowane: 2025-08-27

Autorytety uznawane przez współczesną młodzież

Bożena Matyjas , Katarzyna Symber
Forum Pedagogiczne
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/fp.2025.1.13

Abstrakt

Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. Jego celem jest przybliżenie zjawiska autorytetu poprzez odwołanie się do literatury przedmiotu i przedstawienie głównych cech charakteryzujących to pojęcie. Podstawą rozważań są wyniki badań własnych przeprowadzonych w jednej ze szkół podstawowych z województwa świętokrzyskiego. Podejmowane czynności empiryczne były zorientowane na rozpoznanie środowiska reprezentowanego przez młode pokolenie i dominujące w tej grupie wartości. Dokonana została infiltracja autorytetów, jakimi współcześnie młodzież pragnie się otaczać i je naśladować. Analizie poddano również motywy uznawania wzorców osobowych, poruszono kwestie związane z procesami psychologicznymi, które wpływają na poznanie i postrzeganie formułującego? się autorytetu. Uznawane przez badanych wizerunki danych autorytetów stanowią główny punkt odniesienia wobec ich egzystencji. Z konstatacji tej wynikają ważne wnioski dla rodziców, pedagogów, samej młodzieży.

Słowa kluczowe:

młodzież, autorytet, wzór osobowy, wartości

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Matyjas, B., & Symber, K. (2025). Autorytety uznawane przez współczesną młodzież. Forum Pedagogiczne, 15(1), 149–159. https://doi.org/10.21697/fp.2025.1.13

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.