Opublikowane: 2018-10-06

Pre-school education teacher in the face of dynamic transformations of the social world

Elżbieta Kwiatkowska
Forum Pedagogiczne
Dział: Colloquia
https://doi.org/10.21697/fp.2018.2.13

Abstrakt

Rozważania zawarte w niniejszym artykule wynikają z dylematów, z jakimi borykają się refleksyjni nauczyciele wychowania przedszkolnego. Wszystkie strony zaangażowane w rozwój dzieci w wieku przedszkolnym muszą sprostać wielu, nie zawsze oczywistym, wymaganiom i oczekiwaniom. Początek XXI wieku oprócz kolejnych osiągnięć nauki, przyniósł ze sobą epidemię multimediów, rozwój aplikacji internetowych, które bardzo skutecznie odseparowały dzieci od natury, od przyrody, pozbawiając je możliwości doświadczenia naturalnego, harmonijnego rozwoju. Jednocześnie żyjemy w niezwykle zróżnicowanym świecie, w którym toczą się okrutne wojny, ludzie cierpią i umierają z głodu, a my uczestnicy tzw. zachodniej cywilizacji, czytamy w Internecie o nadal postępującej globalizacji, koncentrując swoją uwagę na zupełnie innych zagadnieniach. Niniejszy artykuł stanowi rozważania wokół kierunku zmian całego świata, przekładających się na potrzeby i wyzwania edukacji. Do przemyśleń dołączono wyniki pilotażowego badania wśród nauczycieli edukacji przedszkolnej w Polsce, mającego na celu określenie sposobu postrzegania przez nauczycieli przyszłości dzisiejszych dzieci przedszkolnych, zarówno z kontekście ich dalszej edukacji jak również ich całego dorosłego życia.

Słowa kluczowe:

wychowanie przedszkolne, nauczyciel wychowania przedszkolnego, dziecko, przedszkole, rozwój społeczny, wyzwania edukacyjne

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kwiatkowska, E. (2018). Pre-school education teacher in the face of dynamic transformations of the social world. Forum Pedagogiczne, 8(2), 179–192. https://doi.org/10.21697/fp.2018.2.13

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.