Opublikowane: 2016-11-16

Problemy technologii edukacji moralnej i metody łączenia teorii z praktyką wychowania moralnego w Polsce i na Ukrainie

Iryna Yankovych
Forum Pedagogiczne
Dział: Colloquia
https://doi.org/10.21697/fp.2015.1.17

Abstrakt

W niniejszym artykule przeprowadzono analizę porównawczą koncepcji teoretycznych oraz praktycznych technik i metod oddziaływania w zakresie wychowania moralnego, które proponuje się współcześnie w pedagogice polskiej i ukraińskiej. Zaprezentowano zróżnicowane punkty widzenia teoretyków obu narodowości zajmujących się podstawami wychowania moralnego. W ukraińskiej myśli pedagogicznej technologie wychowania moralnego stanowią spójny system edukacji moralnej. W przeciwieństwie do tego technologie te są rozpatrywane w Polsce jako strategie. Wskutek tej różnicy w polskich i ukraińskich naukach o wychowaniu uważa się, że pojęcie „technika edukacji moralnej” jest szersze niż terminy „metoda” i “metodologia”. Poza tym autorka artykułu określiła kryteria właściwe dla technik edukacji moralnej, wskazując przy tym na znaczenie diagnostyki oświatowej dla rozwoju tychże technik. Zwróciła przy tym uwagę na przyczyny niedostatecznego wykształcenia się technik edukacji moralnej i wskazała na wyzwania stanowiące perspektywy ich przyszłego rozwoju.

Słowa kluczowe:

techniki wychowania moralnego, metoda, strategia edukacji moralnej, system edukacji moralnej, diagnostyka edukacyjna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Yankovych, I. (2016). Problemy technologii edukacji moralnej i metody łączenia teorii z praktyką wychowania moralnego w Polsce i na Ukrainie. Forum Pedagogiczne, 5(1), 227–233. https://doi.org/10.21697/fp.2015.1.17

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.