Opublikowane: 2022-11-12

Twórczość fortepianowa kompozytorów polskich w latach 2000-2017 na przykładzie wybranych utworów

Marcin Tadeusz Łukaszewski
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki historycznej
https://doi.org/10.21852/sem.2018.1.15

Abstrakt

Artykuł dotyczy polskiej muzyki fortepianowej w latach 2000-2017. W XXI wieku nastąpił wzrost zainteresowania twórców fortepianem. Wśród kilkuset napisanych utworów można wyróżnić gatunki i formy tradycyjne (jak mazurek, toccata, sonata, wariacje, preludium, etiuda, nokturn), jak i o innej formie i tytule. Utwory te można ułożyć w cztery grupy: nurt postmodernistyczny, nurt modernistyczny, nurt neomodernistyczny, nurt antymodernistyczny oraz ujęcia hybrydowe, czyli takie, w których kompozytorzy stosują dwudziestowieczne i dawniejsze (romantyczne) środki techniki kompozytorskiej. Do analiz wybrano utwory przedstawicieli nurtów: postmodernizm: Krzysztof Baculewski i Andrzej Dziadek, neomodernizm: Paweł Kwapiński, antymodernizm: Paweł Michał Chmielnicki, Tomasz Kamieniak, ujęcia hybrydowe: Maciej Zieliński i Piotr Gryska. Tematyka nie doczekała się dotychczas naukowego opracowania.

Słowa kluczowe:

fortepian, generacja, muzyka fortepianowa, postmodernizm, styl, technika kompozytorska

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Łukaszewski , M. T. (2022). Twórczość fortepianowa kompozytorów polskich w latach 2000-2017 na przykładzie wybranych utworów. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 39(1), 181–198. https://doi.org/10.21852/sem.2018.1.15

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.