Opublikowane: 2022-11-23

„Chrystus na Górze Oliwnej” op. 85 Ludwiga van Beethovena. Próba introspekcji (I)

Marek Dudek
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki historycznej
https://doi.org/10.21852/sem.2017.3.14

Abstrakt

Wieloaspektowość badań poświęconych jedynemu oratorium Ludwiga van Beethovena Chrystus na Górze Oliwnej może dawać złudzenie braku potrzeby ich kontynuacji. Jednak pośród szczegółowych analiz nadarza się przestrzeń do ujęcia całościowego. Warto pokusić się o umiejscowienie dzieła wiedeńskiego klasyka w kontekście przemian dziejowych i jego osobistych przeżyć, spróbować nakreślić tradycję niemieckiego oratorium i umiejscowić dzieło kompozytora z jego strukturą formalną w realiach epoki. Ten zakres problematyki będzie esencją niniejszego tekstu, stanowiąc pierwszą część obszerniejszego materiału. W drugiej odsłonie rozważania przybiorą zakres bardziej analityczny, poświęcony tekstowi i jego relacji do struktur muzycznych.

Słowa kluczowe:

Beethoven, niemieckie oratorium, Chrystus na Górze Oliwnej, struktura, introspekcja, opinia publiczna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Dudek , M. . (2022). „Chrystus na Górze Oliwnej” op. 85 Ludwiga van Beethovena. Próba introspekcji (I) . Seminare. Poszukiwania Naukowe, 38(3), 183–192. https://doi.org/10.21852/sem.2017.3.14

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.