Opublikowane: 2022-12-16

Wykluczenie edukacyjne dzieci ulicy. Raport badań z Krakowa

Barbara Adamczyk
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki społeczno-pedagogicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2016.2.05

Abstrakt

Dzieci ulicy na świecie i w Polsce doświadczają wielu problemów. Jednym z nich jest wykluczenie edukacyjne, które marginalizuje tę grupę dzieci i młodzieży w obszarze edukacji. Celem naszego artykułu jest analiza czynników składających się na ten rodzaj wykluczenia społecznego. Streetworkerzy z Krakowa wśród których przeprowadzono badania w swoich opiniach wyszczególnili trzy obszary: 1) dysfunkcjonalność szkoły (brak wiedzy o uczniach-dzieciach ulicy, realizacja programu nauczania z pominięciem słabszego ucznia, zaniedbywanie zasady przystępności w nauczaniu); 2) relacja nauczyciel-dzieci ulicy (stygmatyzacja uczniów z rodzin dysfunkcyjnych, nieuzasadnione stawianie ocen niedostatecznych, wyśmiewanie i poniżanie) oraz 3) relacja rówieśnicy-dzieci ulicy (przemoc, kłótnie, konflikty rówieśnicze).

Słowa kluczowe:

dzieci ulicy, wykluczenie edukacyjne, stygmatyzacja, dysfunkcjonalność szkoły

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Adamczyk , B. (2022). Wykluczenie edukacyjne dzieci ulicy. Raport badań z Krakowa . Seminare. Poszukiwania Naukowe, 37(2), 59–71. https://doi.org/10.21852/sem.2016.2.05

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.