Opublikowane: 2022-12-16

Mazurków Chopina i Szymanowskiego rezonans w twórczości następców. Wybrane przykłady

Michał Kamil Zawadzki
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki historycznej
https://doi.org/10.21852/sem.2016.2.14

Abstrakt

Artykuł podejmuje próbę możliwie szerokiego i różnorodnego spojrzenia na twórczość mazurkową kompozytorów polskich od Żeleńskiego do Kilara, zrodzonej z impulsu, który wyszedł od dwóch największych twórców tego gatunku w historii muzyki – Chopina i Szymanowskiego. Posłużył temu subiektywny wybór trzydziestu jeden utworów fortepia­nowych z przedziału czasowego 1880-2006, zawierający przykłady z muzyki artystycznej. Twórczość użytkowa i, z niewielkimi wyjątkami, również salonowa, została pominięta. Autor skupia się na zagadnieniach harmo­niki i melodyki, które – jego zdaniem – są w stanie najpełniej ukazać obecność prze­two­­rzo­nych elementów pochodzenia ludowego oraz wzajemne relacje sfery wpły­wów i inspiracji w stosunku do tendencji indywidualnych i nowatorskich. Utwory zostały podzielone na pięć grup: (1) mazurki inspirowane idiomem chopinowskim i/lub o cechach użytkowo-salonowych, (2) mazurki inspirowane idiomem góralskim, (3) mazurki o inspiracjach płynących z dwóch różnych źródeł, (4) mazurki zdradzające oddziały­wanie inspiracji przeszłości na indywidualny warsztat kompozytorski, (5) mazurki z dominującymi cechami autorskiego warsztatu kompozytorskiego.

Słowa kluczowe:

mazurek, folklor, muzyka ludowa, muzyka fortepianowa, muzyka polska, rezonans, inspiracja, Fryderyk Chopin, Karol Szymanowski

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Zawadzki , M. K. (2022). Mazurków Chopina i Szymanowskiego rezonans w twórczości następców. Wybrane przykłady . Seminare. Poszukiwania Naukowe, 37(2), 173–186. https://doi.org/10.21852/sem.2016.2.14

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.