Opublikowane: 2022-12-17

Poczucie koherencji a style radzenia sobie ze stresem u alumnów wyższego seminarium duchownego

Jan F. Terelak , Magdalena Borzyńska
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki społeczno-pedagogicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2016.1.10

Abstrakt

elem pracy jest określenie związków między poczuciem koherencji ze stylami radzenia sobie ze stresem u alumnów Wyższego Seminarium Duchownego.  Do weryfikacji hipotez zastosowano dwa kwestionariusze: Kwestionariusz Orientacji Życiowej SOC-29 A. Antonovsky’ego oraz Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych (CISS) Endlera i Parkera. Zbadano 43 seminarzystów i 43 studentów uniwersytetu. Testowano związki między poczuciem koherencji a stylami radzenia sobie ze stresem. Stwierdzono statystycznie wyższe wyniki seminarzystów w porównaniu do grupy kontrolnej w skalach poczucia zrozumiałości, zaradności i sensowności niż studenci z grupy kontrolnej. Ponadto  alumni istotnie rzadziej radzą sobie ze stresem, koncentrując się na emocjach czy na strategiach unikowych poprzez angażowanie się w czynności zastępcze.

Słowa kluczowe:

poczucie koherencji, radzenie sobie ze stresem, alumni

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Terelak , J. F., & Borzyńska , M. (2022). Poczucie koherencji a style radzenia sobie ze stresem u alumnów wyższego seminarium duchownego . Seminare. Poszukiwania Naukowe, 37(1), 117–129. https://doi.org/10.21852/sem.2016.1.10

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.