Opublikowane: 2022-12-17

Zagadnienie pracy w programach nauki religii w szkołach średnich i zawodowych w latach trzydziestych XX wieku na tle wychowania państwowego

Roman Ceglarek
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki teologicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2015.4.03

Abstrakt

Polska myśl pedagogiczna okresu międzywojennego zwracała uwagę na znaczenie kształtowania postawy obywateli wobec państwa. Kultywowanie postaw propaństwowych było ściśle związane z propagowaniem etosu pracy. Te działania wychowawcze podejmowano także w szkołach, m.in. w ramach katechezy. Pojęcie pracy zostało przedstawione w taki sposób, aby ukazać uczniom wartość pracy, wywołać pozytywne nastawienie do wybranych zawodów, zachęcić do uczciwej i odpowiedzialnej pracy, kształtować dojrzałą osobowość wyrażającą się jakością wykonywanej pracy. Wszystkie te działania miały na celu wzmocnienie potęgi i dobrobytu państwa. Z tego powodu pracę postrzegano w kategoriach patriotycznego obowiązku. W pewnym sensie było to podobne do tego, co obecnie nazywamy patriotyzmem pracy w naszym społeczeństwie.

Słowa kluczowe:

praca, program, religia, wychowanie państwowe, szkoła średnia, szkoła zawodowa

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Ceglarek , R. (2022). Zagadnienie pracy w programach nauki religii w szkołach średnich i zawodowych w latach trzydziestych XX wieku na tle wychowania państwowego . Seminare. Poszukiwania Naukowe, 36(4), 41–52. https://doi.org/10.21852/sem.2015.4.03

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.