Opublikowane: 2022-12-19

Sztuka retoryczna Bartłomieja Pękiela na przykładzie pierwszej części „Audite mortales”

Karolina Kaczmarska
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki historycznej
https://doi.org/10.21852/sem.2015.4.17

Abstrakt

Artykuł porusza kwestię retoryki muzycznej w pierwszej części Audite mortales Bartłomieja Pękiela. Retoryka muzyczna Pękiela składa się z muzycznych figur retorycznych, symboliki numerycznej oraz symboli kluczowych. Dialogo Audite mortales jest dowodem na to, że kompozycja składa się wyłącznie z implikacji kanonów muzycznej retoryki. Analiza i próba interpretacji figur retorycznych Bartłomieja Pękiela pozwalają na umieszczenie kompozytora w gronie najlepszych artystów europejskich doby baroku. Oprócz muzycznych figur retorycznych Audite mortales zawiera także fragmenty chorałów z sekwencji Dies Irae oraz antyfonię na czwartą niedzielę Adwentu, Canite Tuba in Sion.

Słowa kluczowe:

Bartłomiej Pękiel, Audite mortales, dialogo, retoryka muzyczna, adwent, Sąd Ostateczny

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kaczmarska , K. (2022). Sztuka retoryczna Bartłomieja Pękiela na przykładzie pierwszej części „Audite mortales” . Seminare. Poszukiwania Naukowe, 36(4), 225–239. https://doi.org/10.21852/sem.2015.4.17

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.