Opublikowane: 2022-12-21

Paradygmat poznawczy etologicznej Szkoły Lorenza-Tinbergena

Anna Sut
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki filozoficznej
https://doi.org/10.21852/sem.2015.2.05

Abstrakt

Pojęcie tytułowego paradygmatu nawiązuje do prac Thomasa Kuhna, który w latach 60. ubiegłego wieku odniósł je do wszystkich typów ludzkiego poznania, a zwłaszcza do poznania naukowego utożsamianego z naukami przyrodniczymi. Wielu historyków zwraca uwagę na fakt, że Konrad Lorenz, uznawany za twórcę nowoczesnej etologii, zgromadził grupę biologów wyznających jednolitą metodologię badań. Współpraca Konrada Lorenza z Nikolaasem Tinbergenem, prowadząca często do twórczych sporów, miała dla etologii szereg fundamentalnych skutków, z których najważniejsze dotyczyły etologicznej teorii instynktu i etologicznej teorii praw rządzących funkcjonowaniem bodźców. Współpraca między Lorenzem a Tinbergenem zaowocowała tym, że dziś możemy mówić o szkole etologii Lorenza-Tinbergena, która tej dziedzinie wiedzy przypisuje stałe miejsce pośród innych typów ludzkiego poznania, zwłaszcza wśród różnych gałęzi biologii ewolucyjnej.

Słowa kluczowe:

etologia, zwierzęta, Konrad Lorenz, nauki behawioralne, zachowanie zwierząt

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Sut , A. (2022). Paradygmat poznawczy etologicznej Szkoły Lorenza-Tinbergena. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 36(2), 61–71. https://doi.org/10.21852/sem.2015.2.05

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.